دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 56-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadimanesh A, Rakhshani F, Eivazi R, Farhadian M. Effectiveness of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior for Increasing Breakfast Consumption among High School Students in Hamadan. JECH. 2015; 2 (2) :56-65
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-100-fa.html
محمدی منش علی، رخشانی فاطمه، عیوضی رزیتا، فرهادیان مریم. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر افزایش مصرف صبحانه در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان . مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (2) :56-65

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-100-fa.html


1- کارشناس ارشد، مرکز مشاوره دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- کارشناس، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، s.rakhshani@yahoo.com
3- کارشناس، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- استادیار، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیرواگیر و گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (2955 مشاهده)

سابقه و هدف: صبحانه اولین وعده غذای مصرفی در روز است و مصرف آن توسط کودکان و نوجوانان با دریافت کافی مواد مغذی ارتباط دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در افزایش مصرف صبحانه در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان انجام گردید.

مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 140 نفر (70 نفرگروه مداخله و 70 نفر گروه کنترل) از دانش آموزان دبیرستانی شهر همدان که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. پرسشنامه مشتمل بر سوالات دموگرافیک و سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود که به روش خودگزارش دهی قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزش توسط دانش آموزان گروه مداخله و کنترل تکمیل گردید. شرکت کنندگان گروه مداخله سه جلسه آموزشی مبتنی بر سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده را دریافت کردند. داده ها با استفاده از SPSS-19 و با آزمون های تی مستقل، تی زوجی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمره مربوط به سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده (نگرش، کنترل رفتاری، قصد رفتاری) در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری وجود دارد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، لازم است که برنامه های آموزشی مناسب جهت افزایش مصرف صبحانه در مدت زمان طولانی تری با استفاده از سایر تئوری های آموزش انجام شود.

متن کامل [PDF 541 kb]   (583 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb