دوره 7، شماره 4 - ( پاییز 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 311-323 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMSHA.REC.1397.1047


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati M, Jormand H, Bashirian S, Doosti-Irani A, Rezapur-Shahkolai F. The Role of Media on the Intention of Adolescents Smoking: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Educ Community Health. 2020; 7 (4) :311-323
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1020-fa.html
براتی مجید، جورمند هانیه، بشیریان سعید، دوستی ایرانی امین، رضاپور شاهکلایی فروزان. نقش رسانه‌ها بر قصد مصرف سیگار در نوجوانان: یک مرور نظام‌مند و فراتحلیل. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (4) :311-323

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1020-fa.html


1- "گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت" و "مرکز تحقیقات اختلالات طیف اوتیسم"، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- "گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت" و "مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت"، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- "گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت" و "مرکز تحقیقات علوم بهداشتی"، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، doostiiraniamin@gmail.com
چکیده:   (168 مشاهده)
اهداف: با توجه به اینکه مصرف سیگار در نوجوانان روند نگران‌کننده دارد و از طرفی در این سن توجه به رسانه و آسیب‌پذیری نسبت به آن افزایش می‌یابد؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش رسانه‌ها بر قصد مصرف سیگار در نوجوانان انجام شد.
اطلاعات و روش‌ها: جستجوی الکترونیکی به شیوه نظام‌مند از پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر بین‌المللی شامل Medline، Web of Science, Scopus و Science Direct تا فروردین 1398 صورت گرفت و مطالعات مشاهده‌ای که به بررسی ارتباط قرار‌گرفتن در معرض محتواهای رسانه‌ای و قصد مصرف سیگار در نوجوانان سنین 19-10 سال پرداخته‌ بودند، انتخاب شدند. نتایج مطالعات مرتبط، با استفاده از راهنمای نیوکاسل و اوتاوا و JBI (The Joanna Briggs Institute) مورد ارزیابی قرار‌ گرفتند و ناهمگنی مطالعات با استفاده از شاخص‌های I 2 و Chi 2 ارزیابی شد.
یافته‌ها: در این مطالعه 20 مقاله وارد شد که 13 مقاله وارد فراتحلیل شدند. نتایج نشان داد، قرار‌گرفتن در معرض رسانه‌ها با قصد مصرف سیگار در نوجوانان ارتباط دارد؛ به‌گونه‌ای که نسبت شانس رسانه‌های ترغیب‌کننده (1.64-0.98: 95% فاصله اطمینان): 1.27 و رسانه‌های با محتوای محافظت‌کننده (0.86-0.67: 95% فاصله اطمینان): 0.76 با قصد مصرف سیگار در نوجوانان ارتباط داشتند. همچنین فیلم‌های با محتوای سیگار به‌عنوان قوی‌ترین رسانه ترغیب‌کننده قصد مصرف سیگار (2.59-0.91: 95% فاصله اطمینان): 1.54 محسوب شدند.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر تصویری واضح از نقش رسانه‌ها و چگونگی تاثیر نوع محتوای رسانه‌ای بر قصد مصرف سیگار در نوجوانان را ارایه می‌دهد و بر لزوم کسب و ارتقای مهارت سواد رسانه‌ای برای پیشگیری از کاهش مصرف سیگار در آنان تاکید می‌کند.
متن کامل [PDF 742 kb]   (60 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله مروري نظام مند | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: 1399/1/26 | پذیرش: 1399/4/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb