دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 50-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabi Naeeni M, Farid M, Tizvir A. A Comparative Study of the Effectiveness of Multimedia Software and Face-to-Face Education methods on Pregnant Women’s Knowledge about Danger Signs in Pregnancy and Postpartum . JECH. 2015; 2 (1) :50-57
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-103-fa.html
رجبی نائینی معصومه، فرید ملیحه، تیزویر افسون. بررسی مقایسه ای تأثیر آموزش از طریق نرم افزار چند رسانه ای و آموزش چهره به چهره برمیزان آگاهی مادران باردار از علائم خطردوران بارداری و پس از زایمان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (1) :50-57

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-103-fa.html


1- کارشناس ارشد، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران. ، rajabishirin@ymail.com
2- متخصص پزشکی اجتماعی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
3- کارشناس ارشد، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
چکیده:   (3011 مشاهده)

سابقه و هدف: افزایش آگاهی مادران باردار در مورد علائم خطر دوران بارداری و پس از زایمان یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ ومیر مادران می باشد. همچنین بکارگیری روش آموزش مناسب می تواند روندآموزش را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش از طریق نرم افزار چند رسانه ای و آموزش چهره به چهره بر میزان آگاهی مادران باردار از علائم خطر دوران بارداری و پس از زایمان بوده است.

مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای و از نوع تجربی می باشد. در این پژوهش 120 زن نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان کرج به روش نمونه گیری آسان انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول به صورت چهره به چهره و گروه دوم از طریق دیسک فشرده- CD -آموزش علائم خطر را دریافت نمودند. ده هفته پس از مداخله پس آزمون انجام گرفت و در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: 10 هفته پس از مداخله میانگین امتیاز آگاهی بین دو گروه آموزشی اختلاف آماری معنا داری نداشت ، گرچه مقایسه امتیاز آگاهی در هر یک از گروه ها قبل و پس از مداخله تفاوت آماری معنا داری را نشان می دهد (P<0.001).
نتیجه گیری: آموزش از طریق نرم افزار چند رسانه ای و آموزش چهره به چهره هر دو به یک میزان درارتقای آگاهی مادران بارداردر مورد علائم خطر موثر بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع و نیز با توجه به محدودیت زمانی پرسنل مراکز بهداشتی درمانی برای آموزش چهره به چهره، به نظر می رسد استفاده از نرم افزار جایگزین خوبی برای آموزش چهره به چهره خواهد بود.
متن کامل [PDF 340 kb]   (770 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb