دوره 7، شماره 4 - ( پاییز 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 293-302 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1396.136


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Y, Abdolkarimi M, Sayadi A R, Asadpour M. Effect of Educational Intervention Based on the Theory of Planned Behavior in Promoting Healthy Lifestyle Behaviors of Students. J Educ Community Health. 2020; 7 (4) :293-302
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1056-fa.html
احمدی یحیی، عبدالکریمی مهدی، صیادی احمدرضا، اسدپور محمد. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقای رفتارهای سبک زندگی سالم دانش آموزان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (4) :293-302

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-1056-fa.html


1- مرکز بهداشت رودان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
3- "گروه روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی" و "مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت"، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
4- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران. ، Asadpour2011@gmail.com
چکیده:   (473 مشاهده)
اهداف: انجام رفتارهای سالم و داشتن یک سبک زندگی سالم در دانش‌آموزان، مهم است. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر ارتقای رفتارهای سبک زندگی سالم در دانش‌آموزان پسر مقطع اول متوسطه انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش یک کارآزمایی کنترل‌دار تصادفی است که روی 120 دانش‌آموز پسر متوسطه اول شهر رفسنجان انجام شد. اطلاعات در دو نوبت قبل و 3 ماه بعد از آموزش توسط پرسش‌نامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده جمع‌آوری شد. مداخله آموزشی طی 12 جلسه آموزشی برای گروه مداخله انجام گرفت. اطلاعات به‌دست‌آمده پس از جمع‌آوری، توسط نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون‌های آماری t زوجی، t مستقل و کای‌اسکوئر تحلیل شدند.
یافتهها: بعد از مداخله، میانگین نمره آگاهی، نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری درک‌شده و قصد رفتاری در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد بالاتر و اختلاف معنی‌دار بود (0.001>p). همچنین میزان پرداختن به رفتارهای سبک زندگی سالم در دانش‌آموزان گروه مداخله به‌طور معنی‌داری پس از انجام مداخله آموزشی افزایش یافت (0.001>p).
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده رفتارهای سبک زندگی سالم را در دانش‌آموزان گروه مداخله افزایش داد.
متن کامل [PDF 523 kb]   (282 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: کیفیت زندگی
دریافت: 1399/2/24 | پذیرش: 1399/5/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb