دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 19-27 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/jech-02033

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babazadeh T, Zibaei N, Shabani L, Moradi F. Effectiveness of Educational Intervention Based on Peer Education on Knowledge, Attitude and Behavioral Intention Related to HIV/AIDS in the High School Female Students in the Region 14 of Tehran. JECH. 2015; 2 (3) :19-27
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-128-fa.html
بابازاده توحید، زیبائی نیره، شعبانی لیلی، مرادی فاطمه. اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر روش همسان بر میزان آگاهی، نگرش و قصد رفتاری مرتبط با ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستان های منطقه 14 شهر تهران. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (3) :19-27

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-128-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
2- کارشناس ارشد، اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد، گروه پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران.
4- کارشناس ارشد، اداره کل سلامت شهرداری تهران، تهران، ایران. ، moradi20294@yahoo.com
چکیده:   (2280 مشاهده)

سابقه و هدف: بیماری ایدز، یکی از مشکلات بهداشتی در جهان به ویژه در کشورهای  در حال توسعه  می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر روش همسان بر میزان آگاهی، نگرش و قصد رفتاری مرتبط با ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستان های منطقه 14 شهر تهران انجام شده است.

مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 330 نفر از دانش آموزان دختر به صورت تصادفی چندمرحله ای از بین 18 مدرسه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دارای روایی و پایایی قابل قبول استفاده گردید. قبل از اجرای مداخله از دو گروه کنترل و مداخله پیش آزمون گرفته شد و اطلاعات لازم در باره آگاهی، نگرش  و قصدرفتاری نسبت به رفتارهای پیشگیری کننده ایدز برای طراحی و اجرای مداخله بدست آمد. سپس برنامه آموزشی اجرا و پس از 3 ماه پرسشنامه ها جهت سنجش تاثیر مداخله مجددا تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری -21SPSS و آزمون های آماری تی‌مستقل، تی‌زوجی، کای اسکوئر، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی استفاده شد.

یافته‌ها: پس از آموزش تغییرات معنی‌داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش و قصد رفتاری گروه مداخله مشاهده شد (0.001>P). سن با نگرش و قصد رفتاری با آگاهی و نگرش همبستگی مستقیم معنی‌داری داشت. آگاهی و نگرش قادر به پیش بینی 41 درصد تغییرات قصد رفتاری در دانش آموزان بودند.

نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد که استفاده از روش همسان در مداخلات آموزشی می تواند در افزایش آگاهی و بهبود نگرش و قصد رفتاری نسبت به رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز، موثر باشد. 

متن کامل [PDF 299 kb]   (1249 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb