دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 20-27 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazirad A, Ghazanfari F, Abbasi M, Mohammadi F. The Role of Psychological Hardiness and Spiritual Health in Predict of Quality of Life in Students of Kermanshah University of Medical Sciences. JECH. 2015; 2 (2) :20-27
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-138-fa.html
شهبازی راد افسانه، غضنفری فیروزه، عباسی منظر، محمدی فرشته. نقش سرسختی روان شناختی و سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی دانشجویان علوم پزشکی کرمانشاه. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (2) :20-27

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-138-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌ آباد، ایران. ، ashahbazirad2020@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
3- کارشناس ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
چکیده:   (2588 مشاهده)

سابقه و هدف: کیفیت زندگی  به عنوان یکی از پدیده ­های مهم سلامتی از عوامل مختلفی تأثیر می پذیرد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سرسختی روان­شناختی و سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد.

مواد و روش ­ها: طرح پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه­ آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال ­تحصیلی 93-1392 بود. حجم نمونه برآورد شده 120 نفر بود که به صورت نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه ­گیری شامل پرسشنامه­ سرسختی روان­شناختی اهواز، مقیاس سلامت معنوی پالوتیزیان و پارک و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) و همچنین برگه­ اطلاعات جمعیت ­شناختی دانشجویان بود. تحلیل داده ­ها در ویرایش 19 نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام انجام پذیرفت.

یافته­ ها: بین سرسختی روان­شناختی و کیفیت زندگی  همبستگی مثبت معنی‌داری وجود داشت (0.05>P). بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی نیز رابطه مثبت و معنی‌داری مشاهده شد (0.05>P)، اما بین کیفیت زندگی و سلامت معنوی در بُعد وجودی رابطه معنی‌داری مشاهده نشد، در حالی­که در بُعد مذهبی رابطه معنی‌داری وجود داشت (0.05>P). سرسختی روان­شناختی و سلامت معنوی جمعاً 11.3 درصد واریانس کیفیت زندگی را پیش بینی کردند.

نتیجه­ گیری: با توجه به رابطه بین متغیرهای پژوهش، پیشنهاد می‌شود به منظور بالا بردن کیفیت زندگی دانشجویان، با تدارک بسته­های آموزشی در خصوص افزایش سلامت معنوی و سرسختی روان­شناختی در دانشگاه­ ها اقدامات مناسب صورت گیرد.

متن کامل [PDF 213 kb]   (1024 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۴/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb