دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1394 )                   جلد 2 شماره 3 صفحات 12-18 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/jech-02032

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Morshed N, Davoodi I, Babamiri M. Effectiveness of Group Play Therapy on Symptoms of Oppositional Defiant Among Children. JECH. 2015; 2 (3) :12-18
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-141-fa.html
مرشد نرگس، داوودی ایران، بابامیری محمد. اثربخشی بازی درمانی گروهی بر علائم لجبازی- نافرمانی کودکان . مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (3) :12-18

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-141-fa.html


1- کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد، یزد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3- استادیار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، mohammad.babamiri@yahoo.com
چکیده:   (2850 مشاهده)

سابقه و هدف: با توجه به شیوع اختلال لجبازی-نافرمانی در کودکان و تبدیل شدن آن به اختلال­ های دیگر در صورت برطرف نشدن آن؛‌ هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی به روش گروهی بر علائم اختلال لجبازی- نافرمانی کودکان بود.

مواد و روش­ ها: این مطالعه مداخله ­ای و از نوع نیمه تجربی بود. در این پژوهش با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای 30 نفر انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار اندازه­گیری شامل سیاهه رفتاری کودک (CBCL)، ماتریس­های پیشرونده ریون کودک، فرم گزارش معلم (TRF) و یک مصاحبه بالینی با والدین بود. آزمودنی­ها طی 8 جلسه 60 دقیقه­ای که به صورت هفتگی برگزار می­شد، در معرض مداخلات بازی درمانی قرار گرفتند. آزمودنی­ها در سه مرحله پیش از آغاز مداخله، پس از اتمام مداخله و با فاصله دو ماه از اتمام جلسات به عنوان پیگیری مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ­ها از نرم افزار SPSS18 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.

یافته­ ها: نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که علائم اختلال لجبازی- نافرمانی به گزارش والد و به گزارش معلم در گروه­ آزمون بازی درمانی گروهی در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس­ آزمون کاهش معنی‌داری داشت (P<0.001). همچنین بعد از دو ماه پیگیری نتایج هم چنان پابرجا بود.

نتیجه ­گیری: این یافته­ها اثربخشی بازی درمانی گروهی را برای کاهش علائم کودکان دارای اختلال لجبازی- نافرمانی نشان می‌دهد و بر این اساس استفاده از این روش درمانی در مورد این کودکان به درمانگران توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 267 kb]   (5891 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb