دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 51-57 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/jech-03017

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motlagh M E, Rejaei L, Jonidi-Jafari A, Ardalan G, Dorouzi J, Sartipizadeh M et al . Priorities in Health Education Needs of Youth Based on Needs Assessment and Stakeholder Involvement, in Areas Covered by the Health Departments of Iran University of Medical Sciences. JECH. 2016; 3 (1) :51-57
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-203-fa.html
مطلق محمد اسماعیل، رجایی لیلا، جنیدی جعفری احمد، اردلان گلایل، دوروزی جلیل، سرتیپی زاده مهرانگیز و همکاران.. اولویت‌های نیاز آموزشی سلامت جوانان بر پایه نیاز سنجی و مشارکت ذی نفعان درحوزه‌های تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (1) :51-57

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-203-fa.html


1- استاد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
2- کارشناس ارشد، اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت ودرمان
3- استاد، گروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران – عضو هیئت علمی گروه مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی وخدمات بهداشتی ایران
4- پزشک متخصص اطفال رئیس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت ودرمان
5- پزشک عمومی، کارشناس مسئول سلامت نوجوانان ، جوانان ومدارس دانشگاه علوم پزشکی ایران
6- کارشناس، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
7- پزشک عمومی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. ، n.rezaei81@yahoo.com
چکیده:   (1055 مشاهده)

سابقه و هدف: اولین قدم در برنامه‌ریزی آموزشی شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی است که نقطه آغاز آن نیازسنجی آموزشی می‌باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزشی سلامت جوانان تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گردید.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی و از نوع مقطعی بود که در بین 2842 نفر از جوانان 18 تا 29 ساله تحت پوشش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1393 انجام گردید. از روش نمونه گیری دو مرحله‌ای به صورت ابتدا نمونه‌ گیری خوشه‌ای از مراکز تحت پوشش و سپس نمونه گیری تصادفی از جوانان آن مرکز استفاده شده است. ابزار نمونه گیری، پرسشنامه طراحی شده توسط کارشناسان وزارت بهداشت بوده و شاخص‌های آمار توصیفی مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها: بر اساس امتیازهای حاصل از پرسشنامه، مهمترین نیاز آموزشی سلامت در تمامی مراکز تحت پوشش آموزش مهارت‌های زندگی است (3.34±4.47). مهمترین خدمات بهداشتی اولیه مورد نیاز، معاینات دوره‌ای (0.57±1.38) و بیشترین خدمات مشاوره‌ای مورد نیاز، مهارت‌های قبل از ازدواج (1.89±2.82) است. در اکثر موارد آموزش و اطلاع رسانی ارجح، از طریق خانواده ذکر شده است.

نتیجه‌گیری: حل مشکلات جوانان در جامعه، وظیفه هر نظام بهداشتی و درمانی است. برای این کار باید در ابتدا مشکلات شناسایی شده و سپس با توجه به منابع موجود و تعیین اولویتها، برای هر اولویت، برنامه های آموزشی لازم مشخص شود. آنچه در این فرآیند اهمیت دارد، توافق تمامی ذینفعان در مورد لیست اولویت‌ها و برنامه‌ها مدون می‌باشد.

متن کامل [PDF 226 kb]   (730 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb