دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1395 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 24-29 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/jech-03034

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shoaa Kazemi M, Shahabinezhad Z. Comparison of the Amount of Time Spent on Computer Games and Aggressive Behavior in Male Middle School Students of Tehran. JECH. 2016; 3 (3) :24-29
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-230-fa.html
شعاع کاظمی مهرانگیز، شهابی نژاد زهرا. مقایسه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرخاشگری در دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (3) :24-29

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-230-fa.html


1- دانشیار، گروه مطالعات خانواده و زنان، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، m.shkazemi@alzahra.ac.ir
2- کارشناس ارشد، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (1262 مشاهده)
سابقه و هدف: فن­ آوری نوین، اوقات زیادی از فرصت‌های نوجوانان را پر می­ کند. برنامه­ های این رسانه­ ها، حاوی الگوهای فرهنگی و اخلاقی ویژه ­ای است که می­ تواند بر روی نوجوانان تأثیر فوق­ العاده­ ای داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرخاشگری در دانش­آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران صورت پذیرفت.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی بود که جامعه‌ آماری پژوهش را تمامی دانش­ آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می­ دادند. از میان جامعه آماری 120 دانش‌آموز پسر که 60 نفر رفتار پرخاشگری و وابستگی به رایانه و 60 نفر نیز دارای رفتار عادی و عدم وابستگی به رایانه بودند به روش تصادفی چندمرحله ­ای از مناطق (شمال، جنوب، شرق و غرب) تهران انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) و پرسشنامه محقق ساخته شامل 10 سؤال چندگزینه‌ای که استفاده یا عدم استفاده از بازی ­های رایانه ­ای را می­ سنجید، استفاده گردید. داده ­ها وارد نسخه 19 نرم‌افزار SPSS شده و با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی­مستقل تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین انجام بازی­ های رایانه­ ای و پرخاشگری دانش ­آموزان و همچنین بین مدت زمان استفاده از بازی­ های رایانه­ ای و میزان پرخاشگری رابطه معنی‌داری وجود دارد (0.05>P).
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، به نظر می­رسد که با مدیریت و کنترل مدت زمان و نوع استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌توان از اثرات تخریبی این رسانه کاست.

 
متن کامل [PDF 569 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb