دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 45-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri N, Moeini B, Ghaleiha A, Faradmal J, Zareban I. The effect of emotional intelligence training applying Social Support Theory on reducing percieved stress and promoting communication skills among male high school students in Hamadan. JECH. 2017; 3 (4) :45-52
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-234-fa.html
نوری نرگس، معینی بابک، قلعه ای ها علی، فردمال جواد، ضاربان ایرج. بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درک شده و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر همدان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (4) :45-52

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-234-fa.html


1- کارشناس ارشد، مؤسسه آموزش عالی سلامت خاش، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران.
2- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، Babak_moeini@umsha.ac.ir
3- استاد، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- دانشیار، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر و گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
5- دانشیار، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (650 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه 80 درصد موفقیت افراد مربوط به مهارت‌هایی است که به نوعی با هوش هیجانی در ارتباط می‌باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درک شده و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر همدان انجام شد.

روش بررسی: در این مطالعه تجربی 100 دانش‌آموز به صورت تصادفی در دو گروه مساوی مداخله و کنترل قرار گرفتند. مداخله شامل 5 جلسه‌ی آموزشی جهت دانش‌آموزان و دو جلسه جهت والدین و مربیان، کتابچه،CD  آموزشی، پمفلت، وبلاگ و یادآور پیامکی بود. سنجش‌ها شامل سازه‌های تئوری اجتماعی، هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی و استرس درک شده بود . داده‌ها با نرم افزار SPSS16 و با آزمون کایدو، آزمون تی زوجی، تی مستقل و آنالیز طرح اندازه‌های تکراری تجزیه و تحلیل گردید.

یافته‌ها: نتایج این مطالعه اختلاف معنی‌داری بین نمرات دانش‌آموزان در سازه‌های تئوری حمایت اجتماعی، هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی و استرس درک شده در دو گروه مداخله و کنترل، یک ماه و دو ماه بعد از مداخله آموزشی را نشان داد.

بحث و نتیجه گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد  آموزش هوش هیجانی بر مبنای حمایت اجتماعی در کاهش استرس و بهبود مهارت های ارتباطی دانش آموزان موثر بوده بنابراین می توان از این  چارچوب نظری برای طراحی و ارزیابی مداخلات آموزشی استفاده نمود.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb