دوره 1، شماره 1 - ( بهار 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 11-18 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/jech-010111

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalan-Farmanfarma K, Zareban I, Jalili Z, ShahrakiPour M. Effectiveness of Education Based on the Health Belief Model on Performing Preventive Measures for Breast Cancer Among Female Teachers in Zahedan. JECH. 2014; 1 (1) :11-18
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-25-fa.html
کلان فرمانفرما خدیجه، ضاربان ایرج، جلیلی زهرا، شهرکی پور مهناز. اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پستان در بین معلمین زن شهر زاهدان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1393; 1 (1) :11-18

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-25-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
2- استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران. ، Zareban@gmail.com
3- دانشیار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (5040 مشاهده)

مقدمه: رفتارهای پیشگیری کننده از قبیل انجام آزمون‌های غربالگری نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری سرطان پستان دارند. لذا، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پستان در بین معلمین زن شهر زاهدان انجام گردید. 

مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی بود که بر روی240 نفر (120 نفر گروه مداخله و 120 نفر گروه کنترل) از معلمین مدارس راهنمایی شهر زاهدان انجام گردید. پرسشنامه شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، آگاهی و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود که از طریق خودگزارش‌دهی تکمیل گردید. برنامه آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در طی 5 جلسه از طریق سخنرانی، فیلم آموزشی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی برای شرکت‌کنندگان گروه مداخله اجرا شد. پرسشنامه‌ها قبل و 2 ماه بعد از انجام مداخله در دو گروه جمع‌آوری گردید. داده‌ها با نرم افزار SPSS-15 و با آزمون‌های تی‌مستقل، کای‌اسکوئر و رگرسیون خطی چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 

یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌داری در میانگین نمره آگاهی، عملکرد و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی در دو گروه وجود نداشت، اما بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات متغیرهای مورد بررسی در گروه مداخله افزایش معنی‌داری یافته بود(P<0.05). 
نتیجه گیری: مطالعه حاضر کارآیی مدل اعتقاد بهداشتی  را در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پستان تایید نمود. از این رو مداخلات آموزشی با تاکید بر افزایش آگاهی، تغییر باورها و بهبود خودکارآمدی در رابطه با سرطان پستان پیشنهاد می گردد. 
متن کامل [PDF 483 kb]   (1324 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb