دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 41-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalilipour M, Panahi R. The effect of education on promoting preventive behaviors of premenstrual syndrome in female teenagers: Health Belief Model application. JECH. 2017; 4 (2) :41-47
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-253-fa.html
خلیلی پور دارستانی مانیا، پناهی رحمن. تاثیر آموزش بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1396; 4 (2) :41-47

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-253-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران
چکیده:   (485 مشاهده)

سابقه و هدف: سندرم پیش از قاعدگی بر کاهش کیفیت زندگی، عملکرد اجتماعی و تحصیلی نوجوانان و زنان جوان موثر است. نظر به اهمیت حفظ سلامتی دختران نوجوان، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از سندرم پیش از قاعدگی در نوجوانان دختر اجرا شد.  

مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در میان 120 نفر در دو گروه 60 نفره آزمون و کنترل انجام شد و آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر آگاهی، رفتار و تمامی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی بود. مداخله آموزشی شامل 4 جلسه سخنرانی60-45 دقیقه ای بود. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 و آزمون های متناسب مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: قبل از مداخله، بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی و زمینه ای، آگاهی، رفتارهای پیشگیری کننده و تمامی اجزای الگو، تفاوت معناداری وجود نداشت (0.05<P). اما پس از اجرای مداخله، بین میانگین نمرات آگاهی، تمامی سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری کننده، در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی داری وجود داشت  (0.001>P).

نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از PMS موثر بود. با توجه به اهمیت سلامتی دختران به عنوان مادران آینده و کم هزینه بودن فعالیت های آموزش بهداشت نسبت به سایر فعالیت ها در این زمینه، لزوم بسط و تعمیم این گونه برنامه ها ضروری به نظر می رسد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb