Mohammadi Farah S, Saati Asr M H, Kavivani Manesh A, Barati M, Afshari M, Mohammadi Y. Health Literacy Level and its Related Factors among College Students of Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran. J Educ Community Health. 2017; 4 (2) :11-17
URL:
http://jech.umsha.ac.ir/article-1-332-fa.html
محمدی فرح سعیده، ساعتی عصر محمد حسن، کاویانی منش افسانه، براتی مجید، افشاری مریم، محمدی یونس. سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان . مجله آموزش و سلامت جامعه. 1396; 4 (2) :11-17
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-332-fa.html
1- مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، Barati@umsha.ac.ir
4- مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده: (6987 مشاهده)
سابقه و هدف: سواد سلامت در افراد تأثیر بالقوهای بر پیشبرد سلامتی و کیفیت زندگی آنها دارد و به همان نسبت موجب کاهش هزینههای مربوط به مراقبتهای بهداشتی میشود؛ از این رو، با توجه به اهمیت سواد سلامت و نقش آن در سلامت افراد، پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1395 روی 386 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در رشتههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام گرفت. دادهها به روش خودگزارشدهی و بهوسیله پرسشنامه سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA: Health Literacy for Iranian Adults) جمعآوری شدند و با استفاده از نرمافزار SPSS 21 و بهرهگیری از آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمونهای Chi-Square، T مستقل و ANOVA تجزیه و تحلیل گردیدند.
یافتهها: 50.5 درصد از دانشجویان سواد سلامت کافی داشتند و 3.9 درصد دارای سواد سلامت ناکافی بودند. همچنین، آنها بیشترین اطلاعات مربوط به سواد سلامت خود را از طریق اینترنت کسب میکردند. براساس نتایج، بین متغیرهای سن، جنسیت، تأهل، دانشکده محل تحصیل و نوع منابع کسب اطلاعات دانشجویان با ابعاد سواد سلامت ارتباط معناداری بهدست آمد (0.05>P).
نتیجهگیری: با توجه به سطح سواد سلامت و متغیرهای جمعیتشناختی اثرگذار، لازم است مداخلات مؤثری بهمنظور توانمندسازی دانشجویان در زمینه ارتقای سواد سلامت طراحی و اجرا گردد. همچنین، لازم است روشهای جدیدتری مانند آموزش تحتوب بهمنظور کسب اطلاعات بهداشتی بیشتر در اختیار دانشجویان قرار داده شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
سواد سلامت دریافت: 1396/4/23 | پذیرش: 1396/6/20