دوره 5، شماره 1 - ( خرداد 1397 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 13-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi Omran E, Abedini baltork M, Azizi Shomami M, Keshavarz K. The Relationship between Internet Addiction and Depression among Secondary Secondary School Students in Kordkuwi with Emphasis on the Type of Virtual Network. J Educ Community Health. 2018; 5 (1) :13-18
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-402-fa.html
صالحی عمران ابراهیم، عابدینی بلترک میمنت، عزیزی شمامی مصطفی، کشاورز کوثر. رابطه بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی در بین دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان کردکوی با تأکید بر نوع شبکه های مجازی. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (1) :13-18

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-402-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، abedini.gilan@gmail.com
چکیده:   (828 مشاهده)
سابقه و هدف: اینترنت می­ تواند به­ عنوان یک دستاورد مفید و اثربخش باشد و گاهی به دلیل استفاده نامناسب، بهداشت روانی کاربران را با تهدید روبرو می­ سازد و این امر به ­گونه ­ای است که در دهه ­های اخیر به­ عنوان یکی از عوامل اعتیاد مطرح شده است. یکی از اثرات این اعتیاد، ایجاد افسردگی بین افراد است. لذا، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه دوم می باشد.
مواد و روش­ ها: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه­ آماری شامل دانش ­آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کردکوی در سال تحصیلی 96-1395بود. تعداد نمونه بر اساس جدول نمونه ­گیری مورگان ۲۸۸ نفر بوده که به روش تصادفی خوشه­ ای (چند مرحله­ ای) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه افسردگی بک و اعتیاد به اینترنت یانگ بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss-21و برای تحلیل داده­ ها از آزمون­ های آماری t، تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی دانش­آموزان، رابطه مثبت و معناداری وجود (r=0.324; P<0.001)، همچنین بین دختران و پسران رابطه معناداری مشاهده نشد. بیشترین میزان استفاده از شبکه ­های مجازی نیز از تلگرام (با میانگین 40.29)، سپس هر دو (با میانگین 39.53) و در نهایت از اینستاگرام (با میانگین 37.80) بوده است.
نتیجه­ گیری: با توجه به وجود ارتباط معنادار بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی بین دانش ­آموزان، توصیه می ­شود برنامه های آموزشی برای دانش ­آموزان، اولیای مدرسه و والدین طراحی و اجرا گردد.
متن کامل [PDF 258 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb