دوره 5، شماره 2 - ( شهريور 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 1-9 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahani eftekhari M, Peyman N. The Effect of Educational Intervention Based on Protection Motivation Theory on Promoting Pediculosis Preventive Behaviors among Elementary School Girls in Neyshabur. J Educ Community Health. 2018; 5 (2) :1-9
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-454-fa.html
جهانی افتخاری معصومه، پیمان نوشین. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی نظریه انگیزش محافظت بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر ابتدائی شهر نیشابور. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (2) :1-9

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-454-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، peymann@mums.ac.ir
چکیده:   (173 مشاهده)
سابقه و هدف: شپش سر یک نوع انگل عفونی مسری در سراسر جهان است که بیشتر در مهد کودک ها و مدارس با بهداشت ضعیف شایع می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر ابتدائی شهر نیشابور انجام گردید.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در سال 1394 در بین 60 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر نیشابور انجام گردید. دانش آموزان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی به 2 گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه مشتمل بر اطلاعات دمو گرافیک و سازه های نظریه انگیزش محافظت بود. مداخلۀ آموزشی بر مبنای جلسات بحث گروهی متمرکز و نمایش عملی در دو جلسه 50 دقیقه ای در بین شرکت کنندگان گروه آزمون انجام شد و پس از 2 ماه مجدداً پرسشنامه های پس آزمون تکمیل گردید. داده ها توسط نسخه 16 نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، من ویتنی، ویلکاکسون و تی زوجی تحلیل گردید.
یافته ها: قبل از مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی داری در خصوص میانگین نمرات سازه های نظریه انگیزش محافظت در بین دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشت. ولیکن بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات سازه های آسیب پذیری درک شده، شدت درک شده، اثربخشی پاسخ، خودکارآمدی، هزینه پاسخ و انگیزش محافظت بعد از مداخله آموزشی بطور معنی داری در گروه آزمون بهبود یافت (P<0.05). در حالیکه اختلاف معنی داری در میانگین نمرات سازه های نظریه انگیزش محافت در گروه کنترل مشاهده نشد (P>0.05).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثر بخشی مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در بین دانش آموزان بود.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb