دوره 5، شماره 2 - ( شهريور 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 1-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jahani eftekhari M, Peyman N. Effect of Educational Intervention Based on Protection Motivation Theory on Promoting Pediculosis Preventive Behaviors among Elementary School Girls in Neyshabur. J Educ Community Health. 2018; 5 (2) :1-7
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-454-fa.html
جهانی افتخاری معصومه، پیمان نوشین. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی نیشابور. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (2) :1-7

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-454-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. ، peymann@mums.ac.ir
چکیده:   (1679 مشاهده)
سابقه و هدف: شپش سر یک انگل عفونی مسری در سراسر جهان است که بیشتر در مهد کودک‌ها و مدارس با بهداشت ضعیف شایع است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به پدیکلوز در دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش نیمه‌تجربی حاضر به‌صورت کارآزمایی- بالینی در سال 1394 در نیشابور انجام شد. 60 دانش‌آموز دختر پایه پنجم ابتدایی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. پرسش‌نامه مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سازه‌های نظریه انگیزش محافظت بود. مداخله آموزشی بر مبنای جلسات بحث گروهی متمرکز و نمایش عملی در دو جلسه 50دقیقه‌ای بین شرکت‌کنندگان گروه آزمون انجام شد. پس از دو ماه مجدداً پرسش‌نامه‌های پس‌آزمون تکمیل شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری Tمستقل و زوجی، مربع کای، من‌ویتنی و ویلکاکسون صورت گرفت. نرم‌افزار SPSS 16 نیز به کار رفت.
یافته‌ها: قبل از مداخله تفاوت آماری معنی‌داری میان میانگین نمرات سازه‌های نظریه انگیزش محافظت بین دو گروه آزمون و کنترل وجود نداشت. بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمرات سازه‌های آسیب‌پذیری درک‌شده، شدت درک‌شده، اثربخشی پاسخ، خودکارآمدی، هزینه پاسخ و انگیزش محافظت بعد از مداخله آموزشی به‌طور معنی‌داری در گروه آزمون بهبود یافت (0.05>P)، اما اختلاف معنی‌داری در میانگین نمرات سازه‌های نظریه انگیزش محافظت در گروه کنترل مشاهده نشد (0.05
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به پدیکلوزیس روی دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی اثربخش است.
متن کامل [PDF 282 kb]   (479 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb