دوره 5، شماره 2 - ( شهريور 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 46-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keshavarzi S, Khani Jeihooni A, Yazdanpanah A. The Effect of Educational Program Based on the Theory of Planned Behavior on Increasing the Safe Sex Behaviors among Addicts Covered by Drug Treatment Centers in Shiraz. J Educ Community Health. 2018; 5 (2) :46-55
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-509-fa.html
کشاورزی سعید، خانی جیحونی علی، یزدان پناه عباس. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در افزایش رفتارهای جنسی ایمن در بین معتادین تحت پوشش مراکزترک اعتیاد شهر شیراز . مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (2) :46-55

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-509-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، مرودشت، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران. ، khani_1512@yahoo.com
چکیده:   (162 مشاهده)
سابقه و هدف: رفتارهای پرخطر در معتادین از مهمترین عوامل به خطر افتادن سلامت جامعه است. با توجه به پیامدهای منفی رفتارهای جنسی ناایمن در بین معتادین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در افزایش رفتارهای جنسی ایمن در بین معتادین تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد شهر شیراز انجام گردید.
مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی شامل دو فاز توصیفی تحلیلی در مرحله اول و فاز نیمه تجربی در مرحله دوم بود که در سال 1396 انجام گردید. فاز نخست در بین 200 نفر از معتادین تحت پوشش مراکز ترک اعتیاد شهر شیراز که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند، انجام گرفت. در ادامه مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 معتاد (50 نفر در گروه آزمون و 50 نفر در گروه کنترل) در قالب دو جلسه آموزشی برگزار گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی بود. داده ها توسط نسخه 22 نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های رگرسیون لجستیک، تی زوجی، تی مستقل، آزمون کای دو و مک نمار تحلیل گردید.
یافته ­ها: پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات همه سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده (نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصدرفتاری و رفتار) در گروه آزمون  افزایش یافت (P<0.001). این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود (P>0.05).
نتیجه ­گیری: اجرای برنامه های آموزشی در راستای ترغیب رفتارهای جنسی ایمن براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده می تواند برای معتادان مفید باشد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت جنسي
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb