Salimi N, Karimi-Shahanjarini A, Roshanaei G. Regular Breakfast Consumption and its Predictors Based on the Social Cognitive Theory in Female Students of Hamadan University of Medical Sciences. J Educ Community Health. 2014; 1 (3) :20-27
URL:
http://jech.umsha.ac.ir/article-1-51-fa.html
سلیمی نوشین، کریمی شاهنجرینی اکرم، روشنایی قدرت الله. مصرف منظم صبحانه و پیشبینیکنندههای آن بر اساس تئوری شناختی اجتماعی در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1393; 1 (3) :20-27
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-51-fa.html
1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، karimi.a@umsha.ac.ir
3- مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر و گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، ایران.
چکیده: (9220 مشاهده)
سابقه و هدف: علیرغم فواید شناختهشده مصرف منظم صبحانه، میزان حذف این وعده غذایی بالا است. مطالعه حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر در مصرف صبحانه در میان دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان و با استفاده از متغیرهای نظریه شناختی اجتماعی انجام گردید.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 423 دانشجوی دختر از دانشکدههای مختلف دانشگاه علوم پزشکی همدان موردبررسی قرار گرفتند. نمونهگیری بهصورت تصادفی چندمرحلهای بود. تواتر مصرف صبحانه و متغیرهای نظریه شناختی اجتماعی شامل آگاهی، امید و انتظار پیامد، یادگیری مشاهدهای، حمایت اجتماعی و خودکارآمدی با استفاده از یک پرسشنامه خود ایفا اندازهگیری شد. تحلیل دادهها با استفاده از نسخه 16 نرمافزار SPSS و با بهکارگیری آزمونهای کایدو، آنالیز همبستگی و رگرسیون خطی انجام شد.
یافتهها: 24 درصد از دانشجویان گزارش کردند که بهصورت منظم صبحانه مصرف میکنند. میزان حذف صبحانه در میان دانشجویان 10 درصد و میانگین مصرف 4.2 بار در هفته بود. از بین سازههای تئوری شناختی اجتماعی، خودکارآمدی (P<0.001) و حمایت اجتماعی
(P<0.001) پیشبینیکننده معنیدار مصرف صبحانه در میان دانشجویان بودند. این دو متغیر درمجموع توانستند 64 درصد از تغییرات رفتار مصرف صبحانه را تبیین نماید.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که در طراحی مداخلات تغذیهای در جهت افزایش مصرف صبحانه در دانشجویان دختر باید خودکارآمدی و حمایت اجتماعی را مورد هدف قرارداد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
رفتارهاي تغذيه اي دریافت: 1393/8/18 | پذیرش: 1393/11/29