دوره 5، شماره 3 - ( آذر 1397 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 57-62 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimiankakolaki Z, Eslami A, Gerayllo S, Heidari F, Safari Hajataghaie S, Behzadi Goudari S. Effect of Education Using the Virtual Social Networks on Promoting Women's Self-Efficacy in Preventing Osteoporosis. J Educ Community Health. 2018; 5 (3) :57-62
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-520-fa.html
کریمیان کاکلکی زهره، اسلامی احمدعلی، گرایلو سکینه، حیدری فاطمه، صفری حاجت آقایی صدیقه، بهزادی گوغری ساناز. تاثیر آموزش از طریق شبکه‌های مجازی بر ارتقای خودکارآمدی زنان در پیشگیری از پوکی استخوان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 5 (3) :57-62

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-520-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گراش، فارس، ایران. ، heidari.f20@gmail.com
چکیده:   (154 مشاهده)
سابقه و هدف: پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش از طریق شبکه مجازی تلگرام بر ارتقای خودکارآمدی زنان در پیشگیری از پوکی استخوان انجام گرفت.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل تصادفی‌شده است که در سال 1396 در بین 60 نفر از زنان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی حاشیه شهر یزد انجام شد. این افراد به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه دوقسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالات مربوط به خودکارآمدی بود. بعد از تکمیل پرسش‌نامه‌ها، بسته پیام‌های آموزشی از طریق کانال تلگرام برای گروه مداخله ارسال شد، ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. یک ماه بعد، پرسش‌نامه‌ها مجدداً تکمیل و داده‌ها در نرم‌افزار SPSS 18 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، T ‌زوجی و T ‌مستقل تحلیل شدند.
یافته‌ها: بعد از مداخله آموزشی، میانگین نمره خودکارآمدی در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت (0.001>P). همچنین میانگین نمره خودکارآمدی بعد از آموزش در گروه مداخله افزایش و در گروه کنترل کاهش یافت (0.001>P). در گروه مداخله میانگین نمره سئوالات خودکارآمدی در خصوص توانایی مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D، قرارگیری 15 دقیقه در معرض نور خورشید (0.005=p) و پرهیز از نوشابه گازدار (0.001=p) بعد از آموزش نسبت به قبل، افزایش معنی‌دار داشت.
نتیجه‌گیری: آموزش از طریق فضای مجازی تلگرام در خصوص پوکی استخوان می‌تواند در ارتقای خودکارآمدی زنان در پیشگیری از پوکی استخوان موثر باشد.
واژه‌های کلیدی: پوکی استخوان، خودکارآمدی، آموزش
متن کامل [PDF 239 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: خودمراقبتی بيماري هاي مزمن
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb