دوره 6، شماره 1 - ( اسفند 1397 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 3-9 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshvar S, Aivazi A A, Naghizadeh M M, Ghazanfari Z. Factors Associated with Preventive Behaviors of Pediculosis Infection among Elementary School Girl Students in Eyvan: An Application of the Health Belief Model. J Educ Community Health. 2019; 6 (1) :3-9
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-530-fa.html
دانشور سمیرا، عیوضی علی اشرف، نقی زاده محمد مهدی، غضنفری زینب. عوامل مرتبط با انجام رفتارهای پیشگیری‌کننده از آلودگی به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهر ایوان: کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 6 (1) :3-9

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-530-fa.html


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران.
2- مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
3- مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب‌های روانی-اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران. ، Ghazanfari-z@medilam.ac.ir
چکیده:   (615 مشاهده)
اهداف: آلودگی به شپش سر یکی از مسایل بهداشتی مهم در بین دانش‌آموزان است که سبب به‌وجودآمدن عوارض جسمی، اجتماعی و روانی می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی رفتارهای پیشگیری‌کننده از آلودگی به شپش سر در دانش‌آموزان دختر ابتدایی شهر ایوان انجام شد.
ابزار و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در سال 1395 روی 157 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه چهارم و پنجم ابتدایی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای اجرا شد. ابزار مورد استفاده، پرسش‌نامه محقق‌ساخته بود که براساس مدل اعتقاد بهداشتی طراحی و روایی و پایایی آن تایید شد. پس از تکمیل پرسش‌نامه‌ها توسط دانش‌آموزان، داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون‌های آماری T مستقل، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: دانش‌آموزان پایه چهارم از آگاهی (0.001=p) و شدت درک‌شده (0.003=p) بالاتری نسبت به دانش‌آموزان پایه پنجم برخوردار بودند. همچنین آگاهی افرادی که سابقه ابتلا به پدیکولوزیس داشتند، به‌طور معنی‌داری بالاتر از افرادی بود که سابقه ابتلای قبلی نداشتند (0.039=p). بین خودکارآمدی با رفتارهای پیشگیری‌کننده از آلودگی به پدیکلوزیس (0.499=r؛ P<0.001) همبستگی معنی‌دار وجود داشت. همچنین متغیر خودکارآمدی، 26.4% تغییرات رفتار را پیش‌بینی کرد (P<0.001).
نتیجه‌گیری: خودکارآمدی دانش‌آموزان در اتخاذ رفتارهای پیشگیری‌کننده از پدیکلوزیس نقش بسزایی دارد.
واژه‌های کلیدی: پدیکلوزیس، پیشگیری، رفتار، دانش آموز
متن کامل [PDF 808 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۴/۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb