دوره 6، شماره 1 - ( اسفند 1397 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 25-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khajehlandi K, Babaei Heydarabadi A, Araban M, Haghighizadeh M. Effect of Targeted Educational Program Based on the Transtheoretical Model in Promoting Healthy Nutrition Behaviors in Middle-aged Women in Dehdez, Iran. J Educ Community Health. 2019; 6 (1) :25-31
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-566-fa.html
خواجه لندی کبری، بابایی حیدرآبادی اکبر، عربان مرضیه، حقیقی زاده محمد حسین. تاثیر آموزش هدفمند بر اساس الگوی فرانظریه ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای زنان میانسال شهر دهدز. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 6 (1) :25-31

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-566-fa.html


1- آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ، a.babaeinmz2056@gmail.com
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (705 مشاهده)
اهداف: یکی از مهم‌ترین علل معضلات تغذیه‌ای عدم تطابق عملکرد افراد براساس دانسته‌ها و نیز عدم آگاهی مناسب تغذیه‌ای است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش هدفمند براساس الگوی فرانظریه‌ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه‌ای در زنان میانسال شهر دهدز بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه کنترل در سال 1396، تعداد 108 نفر از زنان میانسال مراجعه‌کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهر دهدز به روش نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب و به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون (54 نفر) و کنترل (54 نفر) تقسیم شدند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه رفتار تغذیه‌ای مطابق با الگوی فرانظریه‌ای جمع‌آوری شد. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظریه‌ای طی 3 جلسه با روش‌های تعاملی برای گروه آزمون انجام شد. بعد از دو ماه پیگیری، شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه مربوط به پژوهش را مجدداً تکمیل کردند. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون T مستقل، من‌ویتنی‌یو، ویلکاکسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات منافع و خودکارآمدی درک‌شده و رفتار تغذیه‌ای در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (P<0.05). میانگین نمره سازه موانع درک‌شده در گروه آزمون پس از مداخله آموزشی کاهش یافت، ولی این تغییر در مقایسه با گروه کنترل معنی‌دار نبود (P>0.05).
نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه‌ای در ارتقای رفتارهای سالم تغذیه‌ای زنان میانسال شهر دهدز موثر است.
متن کامل [PDF 754 kb]   (123 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي تغذيه اي
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb