XML English Abstract Print


1- ، vahidi.s@gmail.com
چکیده:   (105 مشاهده)
مقدمه: پایش سلامت و تعیین کننده های آن برای توسعه رفتارهای ارتقا دهنده سلامت ضروری است. نقش خودکارآمدی در گستره زندگی افراد به عنوان عامل مهمی در بروز و نگهداری نشانه­های مرضی و رفتارهای ارتقا دهنده سلامت مشخص شده است. بنابراین نظر به این که امروزه سلامت روان در تحول شخصیت، دارای نقشی بنیادی است این پژوهش با  هدف مدل­یابی رابطه بین خودکارآمدی با واسطه­گری رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت با سلامت روانی دانش آموزان انجام شد.
مواد و روش ها: جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر ساری در سال تحصیلی 97-96 بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای با توجه به تخصیص عدد 20 به ازای هر متغیر مشاهده شده (13 متغیر مشاهده شده) در مجموع 260 نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه خودکارآمدی شرر، مقیاس 28 گویه­ای سلامت روان و پرسشنامه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت پندر بود.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی و سلامت روان رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت و بین خودکارآمدی و سلامت روان رابطه غیرمستقیم معنادار با واسطه­گری رفتارهای ارتقادهنده سلامت وجود داشت و مدل نهایی پژوهش مورد تایید واقع شد.
نتیجه ­گیری: خودکارآمدی مهم ترین عامل تاثیرگذار بر پیگیری رفتارهای سلامت محور و شیوه زندگی سالم است. از این رو مسئولان حوزه سلامت باید با توجه به اهمیت این بعد اجتماعی-روانی، تلاش برای ارتقاء خودکار آمدی را از طریق افزایش برنامه های فرهنگی در برنامه ریزی ­های نظام سلامت و ارتقاء سطح رفتارهای سلامتی مدنظر قرار دهند.
متن کامل [PDF 780 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت روان
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb