دوره 6، شماره 2 - ( خرداد 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 63-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidi Yaychi N, Hasanzade R, Farmarzi M, Homayoni A. Mediating Role of Health Promoting Behaviors on the Relationship between Self-Efficacy and Mental Health in Adolescent. J Educ Community Health. 2019; 6 (2) :63-69
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-574-fa.html
مجیدی یایچی نفیسه، حسن زاده رمضان، فرامرزی محبوبه، همایونی علیرضا. نقش میانجی گری رفتارهای ارتقادهنده سلامت در رابطه بین خودکارآمدی با سلامت روان نوجوانان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 6 (2) :63-69

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-574-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، vahidi.s@gmail.com
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران
چکیده:   (461 مشاهده)
اهداف: نقش خودکارآمدی در گستره زندگی افراد به‌عنوان عامل مهمی در بروز و نگهداری نشانه­ های مرضی و رفتارهای ارتقادهنده سلامت مشخص شده است. بنابراین نظر به این که امروزه سلامت روان در تحول شخصیت، دارای نقشی بنیادی است، این پژوهش با هدف مدل­یابی رابطه بین خودکارآمدی و سلامت روان با میانجی­ گری رفتارهای ارتقادهنده سلامت در دانش‌آموزان انجام شد.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 260 نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر ساری در سال تحصیلی 97-1396 به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه خودکارآمدی شرر، مقیاس سلامت روان و پرسش‌نامه رفتارهای ارتقادهنده سلامت پندر بود. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و روش مدل­ یابی معادلات رگرسیونی ساختاری به­ کمک نرم‌افزار‌های SPSS 24 و Amos 23 انجام گرفت.
یافته­ ها: بین تمام متغیرهای پژوهش همبستگی معنی‌دار وجود داشت (0.01>P). با توجه به مقادیر به‌دست‌آمده شاخص‌های نیکویی برازش، مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود. مسیرهای خودکارآمدی و رفتارهای ارتقادهنده سلامت اثر مستقیم و معنی‌داری بر سلامت روانی داشتند. همچنین خودکارآمدی با میانجی‌گری رفتارهای ارتقادهنده سلامت اثر غیرمستقیمی بر سلامت روانی نشان داد (0.05>P). براساس مدل نهایی، خودکارآمدی با میانجی‌گری رفتارهای ارتقادهنده سلامت بر سلامت روانی اثر غیرمستقیم داشت (0.06=R2).
نتیجه­ گیری: خودکارآمدی هم به‌صورت مستقیم و هم با میانجی‌گری رفتارهای ارتقادهنده سلامت بر سلامت روان دانش‌آموزان موثر است.
متن کامل [PDF 914 kb]   (189 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت روان
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb