دوره 6، شماره 1 - ( اسفند 1397 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 11-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafadar A, Shobiri F, Masoumi S Z, Mohammadi Y. Effect of Teaching Breastfeeding Technique on Breastfeeding Position in Primiparous Women. J Educ Community Health. 2019; 6 (1) :11-15
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-593-fa.html
وفادار عاطفه، شبیری فاطمه، معصومی سیده زهرا، محمدی یونس. تأثیر آموزش تکنیک شیردهی بر وضعیت شیردهی در زنان نخست زا. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1397; 6 (1) :11-15

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-593-fa.html


1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، zahramid2001@yahoo.com
3- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (636 مشاهده)
اهداف: اگرچه بدن مادران شیرده به‌صورت یک پدیده طبیعی شیر تولید می‌کند، اما تکنیک شیردهی یادگرفتنی است و نیاز به آموزش دارد. با توجه به اهمیت امر آموزش در روند موفقیت‌آمیز شیردهی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش تکنیک شیردهی بر وضعیت شیردهی زنان نخست‌زا انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل در سال 1396، تعداد 74 نفر از زنان نخست‌زای مراجعه‌کننده به مراکز جامع سلامت شهر همدان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسش‌نامه دموگرافیک برای تمام نمونه‌ها، گروه آزمون در روزهای 3 تا 5، 10 و 15 پس از زایمان آموزش تکنیک شیردهی و گروه کنترل نیز آموزش‌های روتین را دریافت کرده و چک‌لیست ارزیابی شیردهی بریستول در این روزها توسط پژوهشگر برای نمونه‌ها کامل شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بعد از اولین مرحله آموزش، بین دو گروه آزمون و کنترل در حیطه مکیدن اختلاف معنی‌داری وجود داشت (P<0.05). در مرحله دوم آموزش نیز در حیطه‌های مکیدن و بلعیدن اختلاف معنی‌دار مشاهده شد (P<0.05). همچنین نمره کل چک‌لیست شیردهی نیز در بین گروه آزمون و کنترل هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم آموزش اختلاف معنی‌دار نشان داد (P<0.05).
نتیجه‌گیری: آموزش تکنیک شیردهی با استفاده از ابزارهای استاندارد و به‌صورت چندمرحله‌ای و چهره‌به‌چهره می‌تواند باعث بهبود تکنیک شیردهی مادران شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، تکنیک شیردهی، زنان نخست زا
متن کامل [PDF 711 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb