XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
2- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ، rashidian.m@gmail.com
چکیده:   (89 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به شیوع کم خونی فقر آهن و در معرض خطر بودن دختران نوجوان، در ایران، به دختران  در مقطع دبیرستان 16 عدد مکمل آهن در طی 16هفته داده می شود که شواهد نشان دهنده عدم مصرف صحیح مکمل در آنان است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین پیش گویی کننده ها ی مصرف مکمل آهن  با استفاده از الگوی ارتقای سلامت در دختران دبیرستانی شهر میبد انجام گرفت.
 مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی، 230 دانش آموز دختر دوره متوسطه با استفاده از نمونه گیری طبقه بندی شده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی و سازه های الگوی ارتقاء سلامت بود که به صورت خود-ایفا تکمیل گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی و آنالیز رگرسیون خطی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین مصرف مکمل آهن از 16 عدد مکمل توزیع شده، 5.19±8.44 بود. خودکارآمدی درک شده و احساسات مثبت، قویترین ارتباط را  با مصرف مکمل آهن  داشتند (P<0.001). در مجموع 19.1 درصد از تغییرات در واریانس رفتار توسط دو متغیر خودکارآمدی درک شده و موانع درک شده تبیین می گردید که در این میان خودکارآمدی درک شده قویترین پیش بینی کننده معنی داررفتار؛ مصرف مکمل آهن گزارش گردید (P<0.001).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، افزایش خودکارآمدی و کاهش موانع درک شده  می تواند مصرف صحیح مکمل را در دانش آموزان افزایش دهد. همچنین باتوجه به شناسایی نسبتاً مطلوب پیشگویی کننده های مصرف صحیح مکمل توسط الگوی ارتقاء سلامت، کاربرد آن در زمینه رفتارهای مرتبط پیشنهاد می گردد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: خودمراقبتی بيماري هاي مزمن
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb