دوره 6، شماره 2 - ( خرداد 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 79-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi-Shavazi M, Rahaei Z, Rashidian-Maybodi S, Salehi Abargouei A. Predictors of Iron Supplement Consumption in High School Girls: An Application of the Health Promotion Model. J Educ Community Health. 2019; 6 (2) :79-85
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-598-fa.html
عباسی شوازی معصومه، رهایی زهره، رشیدیان میبدی شهناز، صالحی ابرقوئی امین. پیشگویی‌کننده‌های مصرف مکمل آهن در دختران دبیرستانی: کاربردی از الگوی ارتقای سلامت. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 6 (2) :79-85

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-598-fa.html


1- ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارتقای سلامت، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺻﺪوﻗﯽ یﺰد، یﺰد، ایﺮان
2- ﮔﺮوه آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارتقای سلامت، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺻﺪوﻗﯽ یﺰد، یﺰد، ایﺮان ، rashidian.m@gmail.com
چکیده:   (427 مشاهده)
اهداف: با توجه به شیوع کم‌خونی فقر آهن و در معرض خطر بودن دختران نوجوان، این مطالعه با هدف تعیین پیشگویی‌کننده‌های مصرف مکمل آهن در دختران دبیرستانی با استفاده از الگوی ارتقای سلامت انجام گرفت.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی که در سال 1396 انجام شد، 230 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر میبد،استان یزد به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و سازه‌های الگوی ارتقای سلامت بود که به‌صورت خودایفا تکمیل شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و بـا اسـتفاده از آزمون‌های همبستگی اسپیرمن و آنـالیز رگرسیون خطی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین مصرف مکمل آهن از 16 عدد مکمل توزیع‌شده، 5.19±8.44 بود. خودکارآمدی درک‌شده و احساسات مثبت، قوی‌ترین همبستگی را با مصرف مکمل آهن داشتند (0.01>P). در مجموع 19.1% واریانس رفتار توسط دو متغیر خودکارآمدی درک‌شده و موانع درک‌شده تبیین شد که در این میان خودکارآمدی درک‌شده قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده معنی‌دار رفتار مصرف مکمل آهن بود (0.001>P).
نتیجه‌گیری: افزایش خودکارآمدی و کاهش موانع درک‌شده می‌تواند مصرف صحیح مکمل آهن را در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی افزایش دهد.
متن کامل [PDF 814 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: خودمراقبتی بيماري هاي مزمن
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb