دوره 6، شماره 2 - ( خرداد 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 71-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUI.REC.1397.3.183


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basiri M, Karimy M, Shahnazi H. Effect of Educational Intervention on Communication Skills and Self-Efficacy of Primary Healthcare Workers (Behvarz). J Educ Community Health. 2019; 6 (2) :71-77
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-603-fa.html
بصیری منصوره، کریمی محمود، شهنازی حسین. تاثیر مداخله آموزشی بر مهارت‌های ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 6 (2) :71-77

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-603-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، h_shahnazi@yahoo.com
چکیده:   (465 مشاهده)
اهداف: برای ارایه مراقبت‌های بهداشتی خوب و مناسب، ارتباط موثر بین بهورزان و مردم یک مهارت ضروری است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر مداخله آموزشی بر مهارت‌های ارتباطی و خودکارآمدی بهورزان انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1397، تعداد 104 بهورز شاغل در مراکز بهداشت ساوه و زرندیه وارد مطالعه شدند که بهورزان ساوه به روش تصادفی ساده در گروه آزمون (60 نفر) و تمامی بهورزان شاغل در زرندیه (44 نفر) در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمون در 4 جلسه آموزشی 90دقیقه‌ای مهارت‌های ارتباطی و خودکارآمدی شرکت کردند. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، خودکارآمدی و چک‌لیست مهارت‌های ارتباطی، قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی از هر دو گروه جمع‌آوری شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 19 و آزمون‌های‌ مجذور کای، T مستقل و T زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی بین گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمرات مهارت‌های ارتباطی و خودکارآمدی اختلاف معنی‌داری وجود نداشت (0.05>P). اما بعد از مداخله آموزشی بین دو گروه در تمامی حیطه‌های مهارت ارتباطی (شروع جلسه و ایجاد رابطه، جمع‌آوری اطلاعات، توجه به دیدگاه مراجعان و ارایه اطلاعات، توافق دوطرفه و پایان‌دادن به جلسه) و خودکارآمدی تفاوت معنی‌دار مشاهده شد (0.001>P). همچنین در گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات خودکارآمدی و همه حیطه‌های مهارت ارتباطی افزایش معنی‌دار یافت (0.001>P).
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی موجب بهبود خودکارآمدی و مهارت‌های ارتباطی بهورزان می‌شود.
متن کامل [PDF 608 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تعيين كننده هاي اجتماعي سلامت
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۰/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb