دوره 7، شماره 1 - ( زمستان 1398 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 45-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MEDILAM.REC.1395.87


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei A, Soleimapour Z, Jalilian M, Abedzadeh Zavareh M S. Anger Status and its Dimensions among High School Female Students: A Cross-Sectional Study. J Educ Community Health. 2020; 7 (1) :45-49
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-630-fa.html
میرزایی امین، سلیمان پور زینب، جلیلیان محسن، عابدزاده زواره محمد صادق. وضعیت خشم و ابعاد آن بین دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه: یک مطالعه مقطعی. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 7 (1) :45-49

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-630-fa.html


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایران.
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایران. ، Msabed343@gmail.com
چکیده:   (208 مشاهده)
اهداف: خشم یکی از هیجانات انسان است که در صورت خارج‌شدن از سطح متعادل و تبدیل‌شدن به رفتار پرخاشگرانه عوارض منفی متعددی بر همه ابعاد سلامت افراد می‌گذارد. آگاهی از وضعیت خشم در دانش‌آموزان نوجوان و عوامل موثر بر آن می‌تواند نخستین قدم برای برنامه‌ریزی و اجرای مداخلات روان‌شناختی به‌منظور کنترل و مدیریت خشم در دانش‌آموزان نیازمند مداخله باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت خشم در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام انجام شد.
ابزار و روش‌ها: این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی در سال 1396 در بین 313 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام انجام شد که به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه خشم اسپیلبرگر و به‌صورت خودگزارشی گردآوری شد و توسط نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون و همبستگی کندال، T مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمرات صفت خشم و حالت خشم در دانش‌آموزان پایه اول به‌طور معنی‌داری کمتر از دو پایه دیگر بود (0.001=p). همچنین بیان کلی خشم در دانش‌آموزان با والدین کارگر یا بیکار به‌طور معنی‌داری بالاتر از سایر دانش‌آموزان بود (0.032=p). شاخص کلی بیان خشم همبستگی مثبت و معنی‌داری با شاخص‌های صفت خشم و حالت خشم داشت (P<0.01).
نتیجه‌گیری: بیان کلی خشم و صفت خشم در دانش‌آموزان مورد مطالعه در سطح متوسط است و پایه تحصیلی و شغل والدین از عوامل تاثیرگذار بر میزان خشم این دانش‌آموزان است.
متن کامل [PDF 428 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت روان
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۱۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb