دوره 6، شماره 4 - ( پاییز 1398 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 215-222 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zadehasan J, sarraj khorrami N. Correlation between Emotional Intelligence, Impulsivity and Irrational Beliefs with Addiction Potential of Male Secondary School Students. J Educ Community Health. 2019; 6 (4) :215-222
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-648-fa.html
زاده حسن جمشید، سراج خرمی ناصر. همبستگی بین هوش هیجانی، تکانشگری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 6 (4) :215-222

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-648-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران. ، Dr_sarraj@yahoo.com
چکیده:   (1278 مشاهده)
اهداف: مستعدبودن افراد به اعتیاد، زمینه را برای گرایش افراد به اعتیاد فراهم می‌آورد؛ به این معنی که برخی از افراد نسبت به دیگران برای اعتیاد آمادگی بیشتری دارند. از این رو باید به بررسی عوامل زمینه‌ساز برای آمادگی به اعتیاد در افراد توجه کرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی بین هوش هیجانی، تکانش‌گری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام شد.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 357 دانش‌آموز پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان دزفول در سال تحصیلی 96-1395 به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های هوش هیجانی بار- آن، تکانش‌گری بارت، باورهای غیرمنطقی و آمادگی برای اعتیاد بودند. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 21 و با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام‌به‌گام انجام شد.
یافته‌ها: بین آمادگی به اعتیاد با هوش هیجانی همبستگی منفی وجود داشت، ولی همبستگی بین تکانش‌گری و باورهای غیرمنطقی با آمادگی به اعتیاد، مثبت بود (0.01>P). همچنین تکانش‌گری شناختی (0.63=β)، مقابله با فشار (0.29-=β)، و مهارت‌های درون‌فردی (0.22-=β) توانستند 46% واریانس آمادگی به اعتیاد را پیش‌بینی کنند (0.001>p).
نتیجه‌گیری: آمادگی به اعتیاد در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم با هوش هیجانی همبستگی منفی و با تکانش‌گری و باورهای غیرمنطقی همبستگی مثبت دارد.
متن کامل [PDF 802 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb