دوره 6، شماره 3 - ( شهریور 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 131-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashirian S, Mahmoodi H, Barati M, Mohammadi Y. Effectiveness of Educational Program Based on Planned Behavior Theory on Decreasing Intention of Hookah and Tobacco Supply among the Handlers of Public Places and Food Centers in Arak City. J Educ Community Health. 2019; 6 (3) :131-137
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-660-fa.html
بشیریان سعید، محمودی حسن، براتی مجید، محمدی یونس. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در کاهش قصد عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی شهر اراک. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 6 (3) :131-137

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-660-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهد اشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، barati@umsha.ac.ir
4- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهد اشت، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (325 مشاهده)
سابقه و هدف: برنامه­ریزی در جهت کاهش تولید و عرضه قلیان و تنباکو می­تواند گام مثبتی در جهت کاهش مصرف قلیان و تنباکو در سطح جامعه داشته باشد؛ بنابراین، مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده جهت کاهش قصد عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی شهر اراک انجام گردید.
مواد و روش­ ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1396 در بین 102 نفر از متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی شهر اراک که به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون (51 نفر) و کنترل (51 نفر) تقسیم شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سازه­های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بود. برنامه آموزشی شامل 4 جلسه آموزشی بود که در مدت یک ماه برای شرکت‌کنندگان گروه آزمون به اجرا درآمد. دو گروه موردمطالعه دو ماه پس از مداخله آموزشی مورد پیگیری قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از نسخه 16 نرم­افزار آماری SPSS و با به‌کارگیری آزمون­های کای­دو، تی­ مستقل، تی­زوجی و مک­نمار تحلیل شدند.
یافته ­ها: بعد از مداخله آموزشی، اختلاف آماری معنی­داری بین تغییرات قبل و بعد نمرات سازه­های نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده و قصد کاهش عرضه قلیان و تنباکو در بین شرکت‌کنندگان گروه آزمون و کنترل مشاهده شد (001/0P<). همچنین مداخله آموزشی منجر به کاهش 1/25 درصدی قصد عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان گروه آزمون گردید.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که به‌کارگیری مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، استراتژی آموزشی مؤثری جهت کاهش عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی می­باشد.
متن کامل [PDF 743 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb