دوره 6، شماره 3 - ( تابستان 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 131-137 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bashirian S, Mahmoodi H, Barati M, Mohammadi Y. Effectiveness of Educational Program Based on Planned Behavior Theory on Decreasing Intention of Hookah and Tobacco Supply among the Handlers of Public Places and Food Centers in Arak City. J Educ Community Health. 2019; 6 (3) :131-137
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-660-fa.html
بشیریان سعید، محمودی حسن، براتی مجید، محمدی یونس. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در کاهش قصد عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی شهر اراک. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 6 (3) :131-137

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-660-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهد اشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، barati@umsha.ac.ir
4- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهد اشت، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (692 مشاهده)
اهداف: برنامه ­ریزی در جهت کاهش تولید و عرضه قلیان و تنباکو می­ تواند گام مثبتی در جهت کاهش مصرف قلیان و تنباکو در سطح جامعه باشد. هدف مطالعه حاضر، تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده برای کاهش قصد عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی شهر اراک بود.
مواد و روش­‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است که در سال 1396 در بین 102 نفر از متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی شهر اراک انجام شد که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون (51 نفر) و کنترل (51 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک و سازه­های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بود. برنامه آموزشی شامل 4 جلسه آموزشی بود که در مدت یک ماه برای گروه آزمون به اجرا درآمد. دو گروه دو ماه پس از مداخله آموزشی مورد پیگیری قرار گرفتند. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون­ های T مستقل، T زوجی، مجذور کای و مک‌نمار تحلیل شدند.
یافته­ ها: بعد از مداخله آموزشی، اختلاف آماری معنی ­داری بین تغییرات قبل و بعد نمرات سازه­ های نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک‌شده و قصد کاهش عرضه قلیان و تنباکو بین گروه آزمون و کنترل مشاهده شد (P<0.001). همچنین مداخله آموزشی منجر به کاهش 25.1 درصدی قصد عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان گروه آزمون شد.
نتیجه­ گیری: مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، برای کاهش عرضه قلیان و تنباکو در بین متصدیان اماکن عمومی و مواد غذایی موثر است.
متن کامل [PDF 867 kb]   (162 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb