دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1393 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 12-19 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/jech-010370

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei V, Garmaroodi G, Batebi A, Alipour D, Shahbaz M, Babazadeh T. The Effectiveness of an Educational Intervention Based on the Health Belief Model in the Empowerment of Stockbreeders Against High-Risk Behaviors Associated with Brucellosis. JECH. 2014; 1 (3) :12-19
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-70-fa.html
بابائی وحید، گرمارودی غلامرضا، باطبی عزیزالله، علیپور داوود، شهباز محمد، بابازاده توحید. اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی جهت توانمندسازی دامداران در برابر رفتارهای پرخطر تب مالت. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1393; 1 (3) :12-19

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-70-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ، towhid.babazadeh@gmail.com
چکیده:   (2858 مشاهده)

سابقه و هدف: تب مالت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است. آموزش می‌تواند در پیشگیری از این بیماری مؤثر باشد. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی جهت توانمندسازی دامداران در برابر رفتارهای پرخطر تب مالت در شهرستان چاراویماق بود.

مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1393 در چاراویماق آذربایجان شرقی اجرا شد. تعداد 200 دامدار با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای جهت شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته‌ای که شامل اطلاعات جمعیت شناختی، آگاهی و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود، جمع‌آوری گردید. سپس جلسات آموزشی برای گروه مداخله طراحی و برگزار شد. 3 ماه پس از اجرای مداخله، اطلاعات از هر دو گروه‌ جمع‌آوری و با استفاده از آزمون های آماری من‌ویتنی و ویلکاکسون تجزیه‌وتحلیل گردید. 

یافته‌ها: قبل از مداخله، دو گروه از نظر میانگین نمرات آگاهی، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، موانع، منافع درک‌شده و خودکارآمدی) و رفتارهای پیشگیری‌کننده از تب مالت، تفاوت معنی‌داری نداشتند، اما بعد از مداخله آموزشی، در گروه مداخله اختلاف معنی‌داری نسبت به گروه کنترل مشاهده گردید (0.05>P). 

نتیجه‌گیری: مشارکت افراد تأثیرگذار در برنامه‌های مداخلاتی همراه با استفاده از تئوری‌های آموزشی می‌تواند اثربخشی بیشتری در اصلاح رفتارهای پرخطر در افراد داشته باشد، لذا چنین برنامه‌هایی باید در سطح وسیعی اجرا گردد.
متن کامل [PDF 449 kb]   (985 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb