دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 58-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazavehei S M M, Taheri M, Shirahmadi S, Rezaei N. The Effect of Teaching Cooking Skills to Parents on Health Status of Children and Adolescents: A Systematic Review. JECH. 2015; 2 (1) :58-69
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-72-fa.html
هزاوه ای سید محمد مهدی، طاهری ملیحه، شیر احمدی سمانه، رضایی نفیسه. تاثیر آموزش مهارت پخت غذای سالم در والدین بر وضعیت سلامت کودکان و نوجوانان: یک مرور ساختار مند. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (1) :58-69

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-72-fa.html


1- استاد، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- کارشناس ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، ma.taheri@umsha.ac.ir
3- کارشناس ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- کارشناس ارشد، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (2458 مشاهده)

سابقه و هدف: پژوهش حاضر، مداخلات انجام شده در زمینه آموزش مهارت پخت غذا به والدین را به منظور شناسایی موثرترین روش آموزشی جهت ایجاد پیامدهای مثبت و طولانی اثر در ارتقاء سلامت کودکان و نوجوانان، به شیوه ساختارمند مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. 

مواد و روش ها: جستجوی الکترونیکی پایگاههای اطلاعاتی با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی انجام شد. پایگاههـای مـورد بررسـی عبـارت بودند ازSCOPOUS, PROQUEST SCIENCE DIRECT, PUBMED, SPRINGER ,SID , Iran Medex, Google Scholar. مطالعات مداخله آموزشی که شامل افزایش دانش و مهارت پخت غذای سالم در والدین، همراه با سنجش تاثیر مداخله بر کودکان و نوجوانان بوده و بین ژانویه 2005 تا سپتامبر 2014 به چاپ رسیده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. 

یافته ها: مداخلات در زمینه آموزش مهارت پخت غذای سالم به والدین به دو دسته کلی (الف) مبتنی بر تئـوری هـا و مـدل هـای آمـوزش بهداشـت و (ب) مطالعات بـدون استفاده از مدلها و تئوریهای آموزش بهداشت تقسیم شدند. از 7 مقاله بررسی شده 4 مطالعه در دسته اول و 3 مطالعه در دسته دوم طبقه بندی گردیدند. مطالعات بر اساس ایجاد تغییر مطلوب در نمایه توده بدنی و همچنین ماندگاری تغییر رفتار انجام شده در پیگیری های بعدی مقایسه گردیدند. 

 نتیجه گیری: برنامه های آموزشی چند ترکیبی بهمراه استفاده از نظریه ها و مدل های آموزش بهداشت مؤثر، بهترین شیوه برای دستیابی به نتایج مورد انتظار می باشد. جهت ایجاد تغییرات مطلوب در نمایه توده بدنی کودکان و نوجوانان نیاز به انجام کارآزمایی های بالینی طولانی مدت با چندین استراتژی مختلف وجود دارد. 
متن کامل [PDF 1457 kb]   (626 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروري نظام مند | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb