دوره 7، شماره 1 - ( زمستان 1398 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 23-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UI.REC.1397.166


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi F A, Sajadi H S, Panahi R. Health Literacy of University Students and its Influential Factors: A Case Study at Isfahan University. J Educ Community Health. 2020; 7 (1) :23-28
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-725-fa.html
سجادی فرخنده‌السادات، سجادی حانیه‌سادات، پناهی رحمن. سواد سلامت دانشجویان و عوامل موثر بر آن: مطالعه موردی در دانشگاه اصفهان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 7 (1) :23-28

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-725-fa.html


1- گروه آمار، دانشکده علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران. ، Peimanpanahi63@yahoo.com
چکیده:   (2078 مشاهده)
اهداف: سواد سلامت نقش محوری در تعیین نابرابری‌های سلامتی در جامعه دارد. با توجه به نقش مهم دانشجویان در تدوین و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های آینده کشور، این مطالعه با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام شد.
ابزار و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی انجام شد. جامعه آماری، 380 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی و در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سنجش سواد سلامت بزرگسالان ایرانی (HELIA) بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده، با استفاده از نرم‌افزار SPSS 23 و آمارهای توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره سواد سلامت 16.96±77.96 از 100 بود. 2.4% دانشجویان سواد سلامت ناکافی، 23.3% سواد سلامت نه‌چندان کافی، 46.4% سواد سلامت کافی و 18.9% سواد سلامت عالی داشتند. سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط معنی‌دار داشت (P<0.05).
نتیجه‌گیری: سواد سلامت دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین سواد سلامت با متغیرهای مقطع تحصیلی و دانشکده محل تحصیل دانشجویان ارتباط دارد و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و دانشجویان رشته‌های علوم پایه از سواد سلامت بالاتری برخوردار هستند.
متن کامل [PDF 377 kb]   (518 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سواد سلامت
دریافت: 1398/2/30 | پذیرش: 1398/5/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb