دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 47-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi S, Ghofranipour F, Gholami-Fesharaki M. The Effect of Osteoporosis Prevention Education on Knowledge, Attitude and Behavior of Adolescent Female Students in Kermanshah, Iran. JECH. 2015; 2 (2) :47-55
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-74-fa.html
محمدی سمیرا، غفرانی پور فضل الله، غلامی فشارکی محمد. تأثیر آموزش پیشگیری از پوکی استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانش‎آموزان دختر نوجوان شهر کرمانشاه . مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (2) :47-55

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-74-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استاد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، ghofranf@modares.ac.ir
3- استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده:   (2238 مشاهده)

سابقه و هدف: پوکی ­استخوان یک اختلال متابولیک استخوانی شایع در زنان به شمار می‌رود. آسان­ ترین و ارزان­ ترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری اولیه است، لذا آموزش عوامل خطر و رفتارهای پیشگیرانه در سال­های نوجوانی اهمیت زیادی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پیشگیری از پوکی ­استخوان بر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان دختر در کرمانشاه صورت گرفت.

مواد و روش‌ها: مداخله ‌نیمه­ تجربی حاضر بر روی 118 دانش ­آموز دختر شهر کرمانشاه در سال 1393 انجام شد. شرکت کنندگان با نمونه ­گیری خوشه ­ای از مدارس راهنمایی ناحیه سه شهر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمون (53 نفر) و کنترل (65 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ه­ای چهاربخشی شامل مشخصات جمعیت‌شناختی، آگاهی، نگرش و رفتار در زمینه پیشگیری از پوکی­استخوان بود. داده‌ها قبل و یک ماه بعد از مداخله­ آموزشی با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و آزمون‌های تی‌مستقل، تی‌زوجی، کای دو و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی، نگرش و رفتار در گروه آزمون و کنترل در قبل از مداخله تفاوت معنی‌دار نداشت (0.05<P). پس از اجرای برنامه آموزشی، میانگین نمره آگاهی (0.024=P) و نگرش (0.003=P) افزایش معنی‌داری در افراد گروه آزمون نسبت به گروه کنترل نشان داد، اما میانگین نمره رفتار در دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت (0.086=P).

نتیجهگیری: آموزش در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان باعث افزایش آگاهی و نگرش دانش­ آموزان دختر در کرمانشاه گردید ولی منجر به تغییر رفتار نگردید که بایستی این مساله در طراحی مداخلات آموزشی در این گروه هدف مدنظر باشد.

واژه‌های کلیدی: نوجوان، نگرش، رفتار، آگاهی، پوکی استخوان
متن کامل [PDF 216 kb]   (704 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb