XML English Abstract Print


1- گروه پژوهشی آموزش سلامت، جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران.
2- گروه پژوهشی آموزش سلامت، جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران. ، shakerinejad@yahoo.com
3- گروه پژوهشی آموزش سلامت، جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
چکیده:   (48 مشاهده)
مقدمه: تغذیـه ناسالم عامـل 35 درصد مـرگ به علت سرطان است. اصلاح الگوهای غذایی از دوران بچگی و اوایل بزرگسالی و داشتن رفتارهای تغذیه ای صحیح موضوع مهمی جهت پیشگیری از بیماریهاست. این پژوهش با هدف پیش بینی عوامل تعیین کننده رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز با استفاده از نظریه عمل منطقی توسعه یافته انجام شد.
ابزار و روش ها: در این پژوهش مقطعی، 173 دانش آموز دختر دبیرستانی به طور تصادفی ساده از دو مدرسه دخترانه دولتی ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 98 - 1397 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نظریه عمل منطقی توسعه یافته و رفتارهای تغذیه ای گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS 23 و  AMOS صورت گرفت.
یافته­ ها: میانگین سن دانش آموزان شرکت کننده 0.75±14.01 سال بود. میزان تبیین واریانس قصد رفتاری توسط هر یک از سازه های نگرش (28%=
ß)، هنجارهای انتزاعی (15%=ß) و خودکارآمدی (49%=ß) بود که نشان می دهد خودکارآمدی قوی ترین و هنجارهای انتزاعی ضعیف ترین پیش بینی کننده قصد رفتاری است. همچنین مشخص شد 56% تغییرات قصد رفتاری و 24% تغییرات رفتار تغذیه ای دانش آموزان توسط این مدل قابل پیش بینی است. شاخصهای برازش مدل نیز نشانگر مناسب بودن مدل بودند.
نتیجه­ گیری: به نظر می رسد نظریه عمل منطقی توسعه یافته با سازه خودکارآمدی نظریه مناسبی جهت پیش بینی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر است. بنابراین استفاده از آن در طراحی مداخلات آموزشی پیشنهاد می گردد.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي تغذيه اي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb