دوره 7، شماره 1 - ( زمستان 1398 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 37-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ACECR.ROYAN.REC.1395.49


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baji Z, Shakerinejad G, Tehrani ‎ M, Jarvandi F, Hajinajaf S. Predicting the Determinants of Nutritional Behaviors among High School Female Students: The Application of Extended Theory of Reasoned Action. J Educ Community Health. 2020; 7 (1) :37-43
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-751-fa.html
باجی زهرا، شاکری نژاد قدرت اله، تهرانی معصومه، جاروندی فرزانه، حاجی نجف سعیده. پیش‌بینی عوامل تعیین‌کننده رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان دختر دبیرستانی: کاربرد نظریه عمل منطقی توسعه‌یافته. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1398; 7 (1) :37-43

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-751-fa.html


1- گروه پژوهشی آموزش سلامت، جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران.
2- گروه پژوهشی آموزش سلامت، جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران. ، shakerinejad@yahoo.com
چکیده:   (423 مشاهده)
اهداف: تغذیه ناسالم عامل 35% مرگ به‌علت سرطان است. اصلاح الگوهای غذایی از دوران بچگی و اوایل بزرگسالی و داشتن رفتارهای تغذیه‌ای صحیح، موضوع مهمی برای پیشگیری از بیماری‌هاست. این پژوهش با هدف پیش‌بینی عوامل تعیین‌کننده رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان دختر دبیرستانی با استفاده از نظریه عمل منطقی توسعه‌یافته انجام شد.
ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 173 دانش‌آموز دختر دبیرستانی به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از دو مدرسه دخترانه دولتی ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، نظریه عمل منطقی توسعه‌یافته و رفتارهای تغذیه‌ای گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و آزمون‌های آماری مجذور کای، T مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزارهای SPSS 23 و AMOS 22 صورت گرفت.
یافته­ ها: میزان تبیین واریانس قصد رفتاری برای سازه‌ نگرش 28%، هنجارهای انتزاعی 15% و خودکارآمدی 49% بود و خودکارآمدی قوی‌ترین و هنجارهای انتزاعی ضعیف‌ترین پیش‌بینی‌کننده قصد رفتاری بودند. همچنین 56% تغییرات قصد رفتاری و 24% تغییرات رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان توسط این مدل توسعه‌یافته قابل پیش‌بینی بود. شاخص‌های برازش مدل نیز نشانگر مناسب‌بودن مدل بودند.
نتیجه­ گیری: نظریه عمل منطقی توسعه‌یافته با سازه خودکارآمدی نظریه مناسبی برای پیش‌بینی رفتارهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان دختر است.
متن کامل [PDF 382 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي تغذيه اي
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb