Ethics code: IR.UMZ.REC.1397.068

XML English Abstract Print


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، abedini.gilan@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، ایران.
چکیده:   (118 مشاهده)
اهداف: نوجوانان با توانمندسازی رفتارهای خود در زمینه ­های مختلف بر چالش­ ها و مشکلات اجتماعی غلبه می­ کنند. بر این اساس؛ هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه­ ی کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری در دانش­آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد بود.
ابزار و روش­ ها: روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی می ­باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش ­آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 98-1397 بودند و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 372 نفر تعیین شده است.روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای است ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد خود توانمند­سازی اجتماعی (مهارت شناختی، مهارت رفتاری، کفایت هیجانی و آمایه انگیزشی)؛ مهارت­های فردی( توسعه و حفظ ارتباطات، مهارت­های ارتباطی، حل تعارض و همدلی) و کمبودهای اجتماعی(نیاز به بقا، عشق و تعلق، قدرت، آزادی و تفریح) دانش ­آموزان بود. تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به کمک نرم افزار spss20 انجام گرفت.
یافته­ ها: بین کمبودهای اجتماعی با توانمندسازی رفتاری دانش­آموزان ارتباط معکوس وجود دارد. این ارتباط با ابعاد مهارت شناختی، مهارت رفتاری و آمایه انگیزشی معنادار بوده، اما با بعد کفایت هیجانی رابطه معنی­ داری وجود ندارد. علاوه بر این، بین مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری دانش­ آموزان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد که بین ابعاد آن (مهارت شناختی، مهارت رفتاری، کفایت هیجانی و آمایه انگیزشی) نیز به همین صورت بوده است( 05/0p<). همچنین متغیرهای کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی دانش ­آموزان می­ تواند تغییرات متغیر توانمندسازی رفتاری دانش ­آموزان را پیش­ بینی ­کند(175/0 R2=  ).
نتیجه­ گیری: کمبود­های اجتماعی با توانمندسازی رفتاری دانش ­آموزان رابطه معکوس و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری دانش­ آموزان رابطه مثبت داشته و می ­تواند آن را پیش ­بینی کند. در این راستا آموزش و پرورش ﺑﺎﻳد برنامه­ ها و طرح­ هایی در زﻣﻴﻨﻪ آﻣﻮزش و ﻛﺴﺐ مهار­ت­ های فردی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان از ﻃﺮﻳﻖ اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی ﻣﺪون، ﺗﺪوﻳﻦ ﻣﺤﺘﻮا، اﺟﺮای ﺗﺪرﻳﺲ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ از ﻃﺮﻳﻖ ارزﻳﺎﺑﻲﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد در نظر گیرد.
متن کامل [PDF 370 kb]   (43 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت روان
دریافت: 1398/7/30 | پذیرش: 1399/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb