دوره 7، شماره 4 - ( پاییز 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 257-262 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMZ.REC.1397.068


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedini Baltork M, Rezapour M. The Relationship between Social Deficits and Personal Skills with Behavioral Empowerment in Yazd High School Students. J Educ Community Health. 2020; 7 (4) :257-262
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-845-fa.html
عابدینی بلترک میمنت، رضاپور محمد. رابطه کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (4) :257-262

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-845-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، abedini.gilan@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان، ایران.
چکیده:   (464 مشاهده)
اهداف: نوجوانان با توانمندسازی رفتارهای خود در زمینه‌های مختلف بر چالش‌ها و مشکلات اجتماعی غلبه می‌کنند. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری در دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بود.
ابزار و روش‌ها: روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهر یزد در سال تحصیلی 98-1397 بودند و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 372 نفر تعیین ‌شد. روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای است و ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های استاندارد خودتوانمندسازی اجتماعی، مهارت‌های فردی و کمبودهای اجتماعی بود. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به‌کمک نرم‌افزار SPSS 20 انجام گرفت.
یافته‌ها: بین کمبودهای اجتماعی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان ارتباط معکوس وجود دارد. این ارتباط با ابعاد مهارت شناختی، مهارت رفتاری و آمایه انگیزشی معنادار بود (0.05>p)، اما با بُعد کفایت هیجانی رابطه معنی‌داری وجود ندارد (0.05<p). علاوه‌بر این، بین مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد که بین ابعاد آن (مهارت ‌شناختی، مهارت رفتاری، کفایت هیجانی و آمایه انگیزشی) نیز به همین صورت بوده است (0.05>p). همچنین متغیرهای کمبودهای اجتماعی و مهارت فردی دانش‌آموزان می‌تواند تغییرات متغیر توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند (0.175=R2).
نتیجه‌گیری: کمبودهای اجتماعی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان رابطه معکوس و مهارت فردی با توانمندسازی رفتاری دانش‌آموزان رابطه مثبت داشته و می‌تواند آن را پیش‌بینی کند.
متن کامل [PDF 466 kb]   (156 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت روان
دریافت: 1398/7/30 | پذیرش: 1399/3/31

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb