دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 177-186 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MODARES.REC.1397.175


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi Aref A, Tavousi M, Amin shokravi F. Effect of Spiritual-Based Educational Intervention on the Mental Health of Student Health Ambassadors. J Educ Community Health. 2020; 7 (3) :177-186
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-852-fa.html
شریفی عارف اعظم، طاووسی محمود، امین شکروی فرخنده. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش‌آموزی. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (3) :177-186

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-852-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات سنجش سلامت (پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی)، تهران، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، Aminsh_f@modares.ac.ir
چکیده:   (365 مشاهده)
اهداف: اﺳﺘﺮس، اﻓﺴﺮدگی و اﺿﻄﺮاب از شایع‌ترین اﺧﺘﻼﻻت دوران نوجوانی هستند. با توجه به وجود اسنادی مبنی بر تاثیر معنویات بر سلامت روان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر سلامت روان سفیران سلامت دانش‌آموزی انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه‌تجربی حاضر در سال 1398 روی 39 نفر از دانش‌آموزان دختر سفیر سلامت مدارس متوسطه اول شهر تهران شامل دو گروه آزمون (18 نفر) و کنترل (21 نفر) انجام شد که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار‌های پژوهش، پرسش‌نامه‌ استرس، اضطراب و افسردگی (DASS 21) و پرسش‌نامه‌ معنویت پارسین و دانینگ بودند. بعد از انجام پیش‌آزمون در دو گروه، مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت در گروه آزمون اجرا شد و 45 روز بعد از اتمام مداخله، پس‌آزمون در دو گروه صورت گرفت. اطلاعات استخراج‌شده با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای، T مستقل، T زوجی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: برخلاف بهبود نسبی، بین میانگین نمرات معنویت، استرس، اضطراب و افسردگی در دو گروه بعد از مداخله تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (P>0.05)، اما میانگین نمره مولفه نیازهای معنوی در گروه آزمون بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله افزایش معنی‌دار داشت (0.043=p).
نتیجه‌گیری: با وجود عدم تاثیر معنی‌دار مداخله آموزشی مبتنی بر معنویت بر افزایش معنویت و کاهش میزان استرس، اضطراب و افسردگی در سفیران سلامت دانش‌آموزی، ولی از آنجایی که تغییرات رخ‌داده در گروه نوجوانان سالم (از نظر جسمی و روانی) مشاهده شده، قابل توجه است.
واژه‌های کلیدی: استرس، اضطراب، افسردگی، معنویت، نوجوان
متن کامل [PDF 461 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت معنوي
دریافت: 1398/8/14 | پذیرش: 1399/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb