دوره 7، شماره 2 - ( بهار 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 73-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.REC.1395.2607


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Joveini H, Dehdari T, Hashemian M, Maheri M, Shahrabadi R, Rohban A, et al . Effects of an Educational Intervention on Male Students’ Intention to Quit Water Pipe Smoking: an Application of the Theory of Planned Behavior (TPB) and Health Action Process Approach (HAPA). J Educ Community Health. 2020; 7 (2) :73-80
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-902-fa.html
جوینی حمید، دهداری طاهره، هاشمیان معصومه، ماهری مینا، شهرآبادی رضا، رهبان علیرضا، و همکاران.. تاثیر مداخله آموزشی بر قصد ترک مصرف قلیان در بین دانشجویان پسر: کاربرد نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (2) :73-80

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-902-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
2- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
4- مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
5- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، hamidjoveyni124@gmail.com
چکیده:   (1145 مشاهده)
اهداف: قلیان امروزه در بین جوانان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با توجه به افزایش شیوع مصرف قلیان در بین دانشجویان، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر قصد ترک مصرف قلیان در بین دانشجویان پسر با بهره‌گیری از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی روی 150 دانشجوی پسر مصرف‌کننده قلیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در سال 1396 انجام شد که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 75 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه محقق‌ساخته مبتنی بر سازه‌های فاز انگیزشی رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی و نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بود. مداخله طی 6 جلسه 45 دقیقه‌ای برای گروه مداخله برگزار شد. هر دو گروه، پرسش‌نامه‌ها را قبل و یک ماه پس از مداخله تکمیل نمودند. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS 23 و توسط آزمون‌های آماری تحلیل شدند.
یافته‌ها: بین دو گروه، قبل از مداخله از نظر میانگین نمرات درک خطر، انتظارات پیامد، خودکارآمدی عمل، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک‌شده و قصد رفتاری نسبت به ترک مصرف قلیان، تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت (0.05p>)، در حالی که بعد از مداخله به‌جز سازه نگرش، این تفاوت‌ها معنی‌دار بود (0.05p<). همچنین پس از مداخله، قصد ترک مصرف قلیان در دانشجویان گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی‌داری داشت (0.004=p).
نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی طراحی‌شده براساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده و مرحله انگیزشی رویکرد فرآیند رفتار بهداشتی در ایجاد قصد ترک مصرف قلیان در میان دانشجویان اثربخش است.
متن کامل [PDF 418 kb]   (361 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: رفتارهاي اعتيادآور
دریافت: 1398/11/1 | پذیرش: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb