دوره 7، شماره 2 - ( بهار 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 135-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.HUMS.REC.1398.360


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranaei V, Dadipoor S, Davoodi H, Aghamolaei T, Pilevar Z. Effectiveness of Interventions Based on Social Marketing Theory in Promoting Healthy Eating Habits: A Systematic Review. J Educ Community Health. 2020; 7 (2) :135-143
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-928-fa.html
رعنایی وحید، دادی پور سکینه، داوودی حسین، آقاملایی تیمور، پیله ور زهرا. اثربخشی مداخلات مبتنی بر نظریه بازاریابی اجتماعی در ترویج رفتارهای تغذیه‌ای سالم: یک مطالعه مروری نظام‌مند. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (2) :135-143

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-928-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، پژوهشکده سلامت هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
2- مرکز تحقیقات سرطان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- مرکز تحقیقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران. ، teaghamolaei@gmail.com
4- گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده علوم و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (845 مشاهده)
اهداف: بازاریابی اجتماعی یکی از رویکردهایی است که با اثرگذاری بر سطوح مختلفی از رفتارهای مخاطبانِ هدف در ترویج رفتارهای تغذیه‌ای سالم موثر است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخلات مبتنی بر نظریه بازاریابی اجتماعی در ترویج رفتارهای تغذیه‌ای سالم بود.
اطلاعات و روش‌ها: به‌منظور شناسایی مداخلات، پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شامل Google scholar، Scopus، Science direct، Web of science، PubMed، SID و Iran medex مورد بررسی قرار گرفت. همچنین جست‌وجوی دستی در مجلات، مجموعه چکیده مقالات در کنفرانس‌ها، همایش‌ها و پایان‌نامه‌ها انجام شد. هیچ محدودیتی در هنگام جست‌وجو در پایگاه داده‌های الکترونیک از نظر زبان انتشار، محدوده زمانی مطالعه، طول مدت مداخله، نوع شرکت‌کنندگان و مکان انجام مطالعه نبود. همچنین ارزیابی کیفیت مقالات براساس شاخص جداد صورت گرفت.
یافته‌ها: در جست‌وجوی اولیه، 371 مقاله به دست آمد. با حذف مقالات تکراری 273 مقاله باقی ماند. 170 مقاله با مطالعه عنوان و 80 مقاله با مطالعه چکیده حذف شدند. در نهایت 23 مقاله باقی ماند. از 23 مطالعه، 12 مداخله تمامی معیارهای بازاریابی اجتماعی را شامل می‌شدند. در تمامی مطالعات معیارهای تعیین هدف رفتاری، گرایش مشتری، مبادله، بخش‌بندی و آمیزه روش‌ها در نظر گرفته شده بودند. همچنین رقابت در 12 مداخله مشاهده شد. در تمامی مطالعات، برخی تغییرات مثبت در رفتار تغذیه‌ای سالم گزارش شده بود (0.05p<).
نتیجه‌گیری: رویکرد بازاریابی اجتماعی می‌تواند در ترویج رفتارهای تغذیه‌ای سالم نقش داشته باشد.
متن کامل [PDF 484 kb]   (251 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله مروري نظام مند | موضوع مقاله: رفتارهاي تغذيه اي
دریافت: 1398/11/17 | پذیرش: 1398/12/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb