Ethics code: IR.MUMS.REC.1398.217
Joghtaei Z, Peyman N, Noori R, Esmaily H, Moradi M. Effect of Education Based on Health Belief Model by Using Virtual Social Network Messenger on Promoting Pediculosis Preventive Behaviors among School Girls. J Educ Community Health. 2020; 7 (4) :275-283
URL:
http://jech.umsha.ac.ir/article-1-941-fa.html
جغتائی زهرا، پیمان نوشین، نوری رضا، اسماعیلی حبیب الله، مرادی مریم. تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیامرسان شبکه اجتماعی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانشآموزان دختر. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (4) :275-283
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-941-fa.html
1- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2- "گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت" و "مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت" دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، peymann@mums.ac.ir
3- گروه پرستاری سلامت جامعه و مدیریت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
4- "گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت" و "مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت"، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
5- مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
چکیده: (466 مشاهده)
اهداف: شپش سر یکی از شایعترین معضلات بهداشتی در کودکان و بهخصوص دختران است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیامرسان شبکه اجتماعی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانشآموزان دختر انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی در سال 1397 در شهر بجنورد انجام شد. تعداد 145 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای از بین 12 مدرسه انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای گروه مداخله برنامه آموزشی بهمدت 2 هفته و هر هفته 3 روز با بارگذاری فیلمها و مطالب آموزشی در مورد پدیکلوزیس در پیامرسان شبکه اجتماعی اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی بود که در قبل از مداخله و بلافاصله و 3 ماه بعد از آموزش از سوی دانشآموزان تکمیل شد. تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری دقیق فیشر، کایدو، منویتنی و آنالیز واریانس در نرمافزار SPSS 20 انجام شد.
یافتهها: بر اساس نتایج مطالعه در میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درکشده، منافع درکشده، موانع درکشده و خودکارآمدی در گروه مداخله، بلافاصله بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت (0.001>p). همچنین میانگین نمرات شدت درکشده، راهنما برای عمل و رفتار بلافاصله بعد از مداخله در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافته بود (0.05>p).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی با استفاده از پیامرسان شبکه اجتماعی در ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از ابتلا به پدیکلوزیس در دانشآموزان دختر موثر است.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
تعيين كننده هاي اجتماعي سلامت دریافت: 1398/11/28 | پذیرش: 1399/4/11