دوره 7، شماره 2 - ( بهار 1399 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 97-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.FUMS.REC.1394.32


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khani-jeihooni A, Manouchehri M, Bahmandoost M, Khiyali Z. Effect of Educational Intervention Based on the Health Belief Model on Preventive Behaviors Against Influenza A (H1N1) among Students. J Educ Community Health. 2020; 7 (2) :97-103
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-951-fa.html
خانی جیحونی علی، منوچهری مهین، بهمن دوست مینا، خیالی زهرا. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A در بین دانش‌آموزان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (2) :97-103

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-951-fa.html


1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران. ، khani_1512@yahoo.com
2- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
چکیده:   (863 مشاهده)
اهداف: با توجه به این که مصونیتی برای آنفلونزا وجود ندارد، اقدامات و پیشگیری‌های غیردارویی در کنترل، کاهش عوارض و موارد مرگ‌ومیر این بیماری بسیار موثر است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به آنفلوانزای نوع A در بین دانش‌آموزان انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: این مطالعه تجربی در سال 1395 روی 140 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه اول شهر فسا که به‌صورت خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 70 نفر) تقسیم شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش‌نامه مشتمل بر مشخصات دموگرافیک، آگاهی، سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری‌کننده بود. برنامه آموزشی طی 4 جلسه یک‌ساعته برای گروه آزمون برگزار شد. پرسش‌نامه‌ها قبل و یک ماه بعد از اجرای مداخله آموزشی جمع‌آوری شده و توسط نرم‌افزار SPSS 22 و با استفاده از آزمون‌های آماری مجذور کای، T ‌مستقل و T زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی در میانگین نمرات آگاهی، سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری‌کننده بین دو گروه تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد (0.05p>)، ولی پس از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی و سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتارهای پیشگیری‌کننده بین دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری داشت (0.001p<).
نتیجه‌گیری: اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی یک استراتژی آموزشی موثر برای ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ابتلا به آنفلونزای نوع A در بین دانش‌آموزان است.
متن کامل [PDF 426 kb]   (255 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/6 | پذیرش: 1399/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb