دوره 7، شماره 4 - ( پاییز 1399 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 303-310 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.GOUMS.REC.1397.329


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi M, Borhani M, Rahimzadeh H, Mehri A, Hoseini Z S. The Role of Education in Promoting Self-Care Behaviors in Patients with Hypertension: An Application of the PRECEDE Model. J Educ Community Health. 2020; 7 (4) :303-310
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-989-fa.html
عابدی مرضیه، برهانی محبوبه، رحیم زاده حسن، مهری علی، حسینی زکیه سادات. نقش آموزش در ارتقای رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون: کاربردی از مدل پرسید. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1399; 7 (4) :303-310

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-989-fa.html


1- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
2- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران. ، borhani.mahboobe@yahoo.com
3- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
4- گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، نیشابور، ایران.
چکیده:   (446 مشاهده)
اهداف: پرفشاری خون به‌عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات بهداشتی مزمن در سراسر جهان است و رفتارهای خودمراقبتی به‌عنوان بخش مهمی از مدیریت فشار خون در این بیماران محسوب می‌شود. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پِرسید (PRECEDE) بر ارتقای رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به پرفشاری خون انجام شد.
مواد و روش‌ها: این کارآزمایی شاهددار تصادفی‌شده در سال 1397 در بین 102 نفر از بیماران مبتلا به پرفشاری خون که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه‌ استاندارد مبتنی بر سازه‌های مدل پِرسید بود که به‌صورت مصاحبه تکمیل شد. گروه آزمون در 4 جلسه آموزشی شرکت نمودند. پرسش‌نامه‌ها قبل و 3 ماه بعد از انجام مداخله آموزشی از شرکت‌کنندگان دو گروه آزمون و کنترل جمع‌آوری شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS 19 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای‌اسکوئر، t مستقل، t زوجی و رگرسیون خطی تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آگاهی، نگرش و عوامل قادر‌کننده 20% از واریانس رفتارهای خودمراقبتی بیماران مبتلا به پرفشاری خون قبل از انجام مداخله آموزشی را پیشگویی می‌نمودند. پس از انجام مداخله آموزشی میانگین نمرات همه سازه‌های مدل پِرسید به‌جز عوامل قادرکننده بین دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معناداری داشت (0.05p<). همچنین میانگین نمره رفتارهای خودمراقبتی 3 ماه بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل به‌طوری معناداری افزایش یافته بود (0.05>p).
نتیجه‌گیری: افزایش میانگین رفتار خودمراقبتی در بیماران تحت مداخله آموزشی حاکی از نقش موثر آموزش در به‌کارگیری رفتارهای خودمراقبتی است. برنامه‌ریزی صحیح به‌منظور انجام مداخلات آموزشی بر اساس مدل پِرسید و نیز فراهم‌نمودن ساختارهای لازم با هدف تسهیل تحقق رفتارهای خودمراقبتی در بیماران فشار خونی ضروری است.
متن کامل [PDF 493 kb]   (151 دریافت)    


نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: خودمراقبتی بيماري هاي مزمن
دریافت: 1398/12/25 | پذیرش: 1399/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb