[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1394 ) ::
برگشت به فهرست نشریات جلد 2 شماره 3 صفحات 36-42
بررسی اثر بخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هوش معنوی زوجین شهر اصفهان
فهیمه اردشیری لردجانی *، طیبه شریفی، محمد قاسمی پیربلوطی
کارشناس ارشد، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. ، ardeshiri2020@gmail.com
چکیده:   (1460 مشاهده)

سابقه و هدف: یکی از انواع هوش‌ها که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، هوش معنوی است که موجب می‌شود فرد در برابر رویدادها و حوادث زندگی بینشی عمیق بیابد و از سختی و چالش‌های زندگی نهراسد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر افزایش هوش معنوی زوجین شهر اصفهان بود.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود که در بین زوجین ارجاع داده شده به شوراهای حل اختلاف شهر اصفهان انجام گردید. نمونه آماری این پژوهش شامل 32 زوج بود که به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس گروه آزمایش مداخلات آموزشی مربوط به تحلیل رفتار متقابل را در طی 10 جلسه آموزشی دریافت نمودند، در حالی که گروه کنترل از دریافت این مداخله در طول فرآیند پژوهش بی‌بهره بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) بود. داده‌های جمع آوری شده بوسیله تحلیل کواریانس توسط بسته نرم افزاری SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج تحلیل چند متغیره نشان داد آموزش تحلیل روابط متقابل توانسته منجر به افزایش معنی‌دار مولفه‌های تفکر وجودی انتقادی و تولید معنای شخصی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون شود (0.001>P).

نتیجه‌گیری: طبق یافته‌های این مطالعه می‌توان گفت مشاوره گروهی به شیوه تحلیل ارتباط متقابل، روش مناسبی برای افزایش هوش معنوی زوجین و در نهایت افزایش رضایتمندی آنان بوده که می‌توان با آموزش آن به ارتقاء کیفیت معنویت زوجین پرداخت.

واژه‌های کلیدی: زوجین، تحلیل رفتار متقابل، هوش معنوی
متن کامل [PDF 243 kb]   (1630 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.20286/jech-02035


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ardeshiri-Lordejani F, Sharifi T, Ghasemi-pirbloti M. Teaching Transactional Analysis and Couples' Spiritual Intelligence in Isfahan, Iran. J Educ Community Health. 2015; 2 (3) :36-42
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-143-fa.html
اردشیری لردجانی فهیمه، شریفی طیبه، قاسمی پیربلوطی محمد. بررسی اثر بخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هوش معنوی زوجین شهر اصفهان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1394; 2 (3) :36-42

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-143-fa.html

برگشت به فهرست نشریات دوره 2، شماره 3 - ( پاییز 1394 )
مجله آموزش و سلامت جامعه J Educ Community Health
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 789 queries by yektaweb 3351