Khodabakhshi-Koolaee A, Barghei Khameneh S, Mojarab M, Khatiban M. Effect of Group Training of Personal Hygiene during Puberty to Mothers on Parent-Child Conflicts and Controlling Over the Emotions of Their Female Adolescents. JECH. 2017; 4 (2) :35-43
URL:
http://jech.umsha.ac.ir/article-1-352-fa.html
خدابخشی کولایی آناهیتا، برقی خامنه شهرزاد، مجرب مرجان، خطیبان مهناز. اثربخشی آموزش گروهی بهداشت بلوغ به مادران بر تعارضات والد- فرزندی مادران و کنترل هیجانات دختران نوجوان آنها. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1396; 4 (2) :35-43
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-352-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران.
4- دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، mahnaz.khatiban@gmail.com
چکیده: (1590 مشاهده)
سابقه و هدف: نوجوانی و بلوغ مرحله مهمی از رشد انسان است. بلوغ باعث تغییرات فیزیولوژیکی، اجتماعی و روانشناختی در نوجوانان میشود و این تغییرات بر ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله روابط والد- فرزندی و کنترل عواطف نوجوانان تأثیر میگذارد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی بهداشت بلوغ به مادران بر تعارضات والد- فرزندی و کنترل هیجانات نوجوانان دختر انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران دانشآموزان دختر پایه هفتم منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند. بدینمنظور 30 مادر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای بر حسب مناطق 20 گانه انتخاب شدند و بهطور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم گردیدند. آموزش گروهی بهداشت بلوغ طی 12 جلسه هفتگی و در مدت یک ساعت و نیم انجام شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل: پرسشنامه مشخصات جمعیتشناختی، پرسشنامه تعارض با والدین (Conflict to Parents) و مقیاس کنترل عواطف بود که قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. شایان ذکر است که دادهها در نرمافزار 16 SPSS و با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین نمرات تعارض والد- فرزندی و تمامی خردهمقیاسهای آن پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل وجود دارد (0.05>P). همچنین نمرات میانگین کنترل عواطف و کل خردهمقیاسهای آن در دختران آنها پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل کاهش نشان داد (0.05>P).
نتیجهگیری: داشتن دانش و آگاهیهای لازم در مورد بلوغ برای مادران و دختران نوجوان آنها مفید میباشد و مانع بروز تعارض بین والدین با فرزندان و نیز کنترل عواطف در نوجوانان دختر میشود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: ۱۳۹۶/۴/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۲۸