دوره 1، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 66-84 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.20286/jech-010466

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazavehei S M M, Shirahmadi S, Taheri M, Noghan N, Rezaei N. Promoting Oral Health in 6-12 Year-Old Students: A Systematic Review. JECH. 2015; 1 (4) :66-84
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-54-fa.html
هزاوه ای سید محمد مهدی، شیراحمدی سمانه، طاهری ملیحه، نوقان نسا، رضایی نفیسه. ارتقاء سلامت دهان و دندان دانش آموزان 12-6 ساله: یک مرور نظام مند. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1393; 1 (4) :66-84

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-54-fa.html


1- استاد، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی و گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
2- کارشناس ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، s.shirahmadi@umsha.ac.ir
3- کارشناس ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- کارشناس ارشد، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
5- کارشناس ارشد، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (4521 مشاهده)

سابقه و هدف: کودکان 12-6 ساله به علت شیوع بالای پوسیدگی دندان، تکامل دندان‌های دائمی و شکل‌گیری سبک زندگی، مهم‌ترین گروه هدف برنامه‌های بهداشت دهان و دندان هستند و مدرسه آسان‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش دستیابی به این گروه است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخلات مبتنی بر مدرسه بر ارتقای سلامت دهان و دندان دانش آموزان 12-6 ساله انجام شده است. 

مواد و روش‌ها: جستجوی الکترونیکی در پایگاه‌های اطلاعاتیScopus, Proquest, Science Direct, Pub Med, Springer, Biomed Central, Google Scholar،Iran Medex و SID با استفاده از کلمات کلیدی فارسی و انگلیسی انجام و مداخلات آموزشی که جهت پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان و ارتقاء رفتارهای بهداشتی مرتبط در بین دانش آموزان اجرا و بین ژانویه 2004 تا سپتامبر 2014 چاپ شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته‌ها: 17 مطالعه انتخاب‌ شده به دو دسته آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی و ارائه خدمات پیشگیرانه و آموزش مبتنی بر رفتارهای خودمراقبتی تقسیم شدند. آن دسته از مداخلاتی که دارای ویژگی‌های زیر بودند با موفقیت بیشتری در افزایش آگاهی، رفتارهای بهداشتی، کاهش پلاک و پوسیدگی دندان همراه بودند: استمرار مداخله، درگیر کردن والدین و کارکنان مدرسه در برنامه، کاربرد مدل‌های تغییر رفتار، استفاده از ترکیب چندین روش آموزشی و به‌کارگیری تجربه عملی و خدمات پیشگیرانه. 

نتیجه‌گیری: استمرار آموزش‌های اجتماع‌محور، استفاده از برنامه‌های آموزشی مدون و ترکیبی، پیگیری، استفاده از نظریه‌ها و مدل‌های تغییر رفتار و ارائه خدمات پیشگیرانه بهترین راه رسیدن به نتایج مورد انتظار است.
متن کامل [PDF 2586 kb]   (1392 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروري | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb