دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 54-61 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/jech-03028

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi Y, Moeini B, Bazvand A, Barati M, Roshanaei G. The Effectiveness of Educational Program Based on Theory of Planned Behavior on Preventing and Decreasing Tobacco Smoking Among Post-secondary Students. JECH. 2016; 3 (2) :54-61
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-212-fa.html
فتحی یداله، معینی بابک، بازوند امیر، براتی مجید، روشنایی قدرت الله. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (2) :54-61

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-212-fa.html


1- مربی ، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، babak_moeini@yahoo.com
3- کارشناس ارشد ، گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان
4- استادیار ، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- استادیار ، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1198 مشاهده)

سابقه و هدف: مصرف دخانیات در بین جوانان در سال‌های اخیر در حال افزایش می­باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گردید.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 126 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی لرستان به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم ‌شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی و اطلاعات جمعیت‌شناختی آزمودنی‌ها بود. برنامه مداخله‌ای شامل 4 جلسه آموزشی بود که در مدت زمان 1 ماه برای شرکت‌کنندگان گروه آزمون به مرحله اجرا درآمد. دو گروه آزمون و کنترل سه ماه پس از مداخله مورد پیگیری قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-18 و با بکارگیری آزمون کای‌اسکوئر، تی‌مستقل، تی‌زوجی و مک نمار مورد تجزیه ‌و تحلیل  قرار گرفتند.  

یافته‌ها: اختلاف­ های معنی‌داری برای میانگین نمرات نگرش، هنجارهای انتزاعی و قصد رفتاری بین گروه‌های آزمون و کنترل بعد از اجرای برنامه مداخله‌ای مشاهده گردید (0/05P<). همچنین یافته­ های مطالعه حاضر نشان داد که اختلاف معنی­ داری در خصوص مصرف سیگار و قلیان در بین دانشجویان گروه آزمون و کنترل بعد از اجرای مداخله آموزشی وجود دارد (0/05P<).

نتیجه‌گیری: اجرای جلسات آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه­ ریزی شده موجب پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات در دانشجویان می­ گردد

متن کامل [PDF 158 kb]   (250 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۲۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb