دوره 3، شماره 2 - ( تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها



DOI: 10.21859/jech-03021

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banaye Jedd M, Babazadeh T, Hashemian Z, Moradi F, Ghavami Z. Cognitive-Behavioral Determinants of Oral Health in students: an Application of Pender's Health Promotion Model. JECH. 2016; 3 (2) :1-8
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-215-fa.html
بنای جدی مرتضی، بابازاده توحید، هاشمیان زهرا، مرادی فاطمه، قوامی زینب. تعیین کننده‌های شناختی-رفتاری بهداشت دهان و دندان در دانشجویان: کاربردی از مدل ارتقاء سلامت پندر. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (2) :1-8

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-215-fa.html


1- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، واحد مبارزه با بیماری ها، مرکز بهداشت شهرستان خوی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی دکتری آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، towhid.bababzadeh@gmail.com
3- دانشجوی کارشناسی بهداشت عمومی دانشکده علوم پزشکی سراب، دانشکده علوم پزشکی سراب، سراب، ایران
4- کارشناس ارشد مدیریت شهری شهرداری تهران، گروه سلامت شهری در تهران، شهرداری تهران، تهران، ایران
5- دانشجوی کارشناس بهداشت عمومی دانشکده علوم پزشکی سراب، دانشکده علوم پزشکی سراب، سراب، ایران
چکیده:   (1835 مشاهده)

سابقه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانشجویان می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت دهان و دندان آنها داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تعیین کننده‌های شناختی-رفتاری بهداشت دهان و دندان در دانشجویان انجام گرفته است.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 251 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و علوم پزشکی سراب در سال 1395 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد مشتمل بر سه بخش متغیرهای جمعیت شناختی، سازه‌های مدل ارتقاء سلامت پندر و رفتارهای بهداشت دهان و دندان بود. داده‌ها با نسخه 21 نرم افزار SPSS و آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک‌طرفه، همبستگی پیرسون و آنالیز رگرسیون خطی تحلیل گردید.

یافته‌ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 1.67±21.9 بود. رفتار بهداشت دهان و دندان با تمام سازه‌های مدل ارتقاء سلامت پندر به جز تأثیرگذارنده‌های موقعیتی (0.048=r) همبستگی آماری معنی‌داری داشت. سازه‌های مدل ارتقاء سلامت پندر قادر به پیش بینی 43.6 درصد رفتار بهداشت دهان و دندان و 26.4 درصد تعهد به عمل بودند. خودکارآمدی درک شده قویترین پیش بینی کننده رفتار (0.342=β) و موانع درک شده قویترین پیش‌بینی کننده تعهد به عمل (0.217-=β) بود.

نتیجه‌گیری: طبق یافته‌ها، خودکارآمدی قویترین پیش‌بینی کننده رفتار بهداشت دهان و دندان و موانع درک شده قویترین پیش‌بینی کننده تعهد به طرح عمل بود. به طور کلی براساس یافته‌های مطالعه حاضر، مدل ارتقاء سلامت پندر می‌تواند به عنوان یک چارچوب مناسب در شناسایی عوامل و طراحی مداخلات مؤثر جهت بهبود رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانشجویان استفاده شود.

متن کامل [PDF 245 kb]   (428 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb