دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1395 ) | جلد 3 شماره 3 صفحات 17-24 | برگشت به فهرست نشریات


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi S, Ghofranipour F, Tavousi M. The Effect of Educational Intervention to Promote of Healthy Eating Behaviors among Primary School Students in Kermanshah. J Educ Community Health. 2016; 3 (3) :17-24
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-223-fa.html
ابراهیمی سمیه، غفرانی پور فضل اله، طاووسی محمود. بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (3) :17-24

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-223-fa.html


دانشیار پژوهش، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، مرکز تحقیقات سنجش سلامت، تهران، ایران ، m.tavousi@gmail.com
چکیده:   (251 مشاهده)

سابقه و هدف: موضوع تغذیه در کودکان و سنین بالندگی علاوه بر نقش سلامت ساز و حیات بخش خود از جهات دیگری مثل بهبود جریان رشد و پیشگیری از بروز عفونت ها می تواند مؤثر باشد و مداخلات آموزشی در این خصوص مؤثر خواهند بود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر ارتقای رفتارهای سالم تغذیه ای در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه در سال 95 انجام شد.

مواد و روش­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که تعداد 135 دانش آموز مقطع ابتدایی از طریق نمونه گیری تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله در آن شرکت کردند. اطلاعات مطالعه حاضر توسط یک پرسشنامه روا و پایا در دو مرحله قبل و بعد از مداخله در حیطه های آگاهی، نگرش، عملکرد و متغیرهای جمعیتی جمع آوری شد. داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 13 و با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی، همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ ها: نتایج مطالعه در خصوص مقایسه سه متغیر آگاهی، نگرش، عملکرد قبل و بعد از مداخله آموزشی نشان از نداشتن اختلاف معنادار آن ها در گروه کنترل داشت (P>0.05).  این متغیرها در دو مرحله ی قبل و بعد از مداخله ی آموزشی در گروه آزمون اختلاف معنادار مثبت داشتند (P<0.001).

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی موجب تغییر مثبت و فزاینده بر آگاهی، نگرش و به ویژه رفتار دانش آموزان در خصوص تغذیه سالم شده است. با توجه به بستر مناسب آموزش در مدرسه و کم هزینه و اثربخش بودن آموزش تغذیه ای، لزوم تعمیم این گونه برنامه های آموزشی ضروری به نظر می رسد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb