دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1395 ) | جلد 3 شماره 3 صفحات 25-33 | برگشت به فهرست نشریات


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shoaa Kazemi M, Shahabinezhad Z. Compare the Amount of Using Computer Games and Aggressive Behavior in Boy Middle School Students of Tehran. J Educ Community Health. 2016; 3 (3) :25-33
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-230-fa.html
شعاع کاظمی مهرانگیز، شهابی نژاد زهرا. مقایسه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرخاشگری در دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (3) :25-33

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-230-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (163 مشاهده)

سابقه و هدف: فن­آوری نوین، اوقات زیادی از فرصت‌های نوجوانان را پر می­ کند. برنامه ­های این رسانه­ ها، حاوی الگوهای فرهنگی و اخلاقی ویژه­ ای است که می ­تواند بر روی نوجوانان تأثیر فوق­ العاده ­ای داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرخاشگری در دانش­ آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران صورت پذیرفت.

مواد و روش‌ها: طرح پژوهش توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل تمامی دانش ­آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند، بود. از میان جامعه آماری 120 دانش‌آموز پسر که 60 نفر رفتار پرخاشگری و وابستگی به رایانه و 60 نفر نیز دارای رفتار عادی و عدم وابستگی به رایانه بودند به روش تصادفی چندمرحله ای از مناطق (شمال، جنوب، شرق و غرب) تهران انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه پرخاشگری AGQ و پرسشنامه محقق ساخته، شامل 10 سؤال چندگزینه‌ای که استفاده یا عدم استفاده از بازی­های رایانه ­ای را می­ سنجید استفاده گردید. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها آمار توصیفی و استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مورد استفاده قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد، بین انجام بازی­ های رایانه ­ای و پرخاشگری دانش­ آموزان و همچنین بین مدت زمان استفاده از بازی­ های رایانه ­ای و میزان پرخاشگری رابطه معناداری وجود دارد (P<0.05).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش این نتیجه حاصل شد که با مدیریت و کنترل مدت زمان و نوع استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌توان از اثرات تخریبی این رسانه کاست.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb