دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 45-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri N, Moeini B, Ghaleiha A, Faradmal J, Zareban I. The Effect of Emotional Intelligence Training Based on Social Support Theory on Reducing Perceived Stress and Promoting Communication Skills among Male High School Students in Hamadan. JECH. 2017; 3 (4) :45-51
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-234-fa.html
نوری نرگس، معینی بابک، قلعه ای ها علی، فردمال جواد، ضاربان ایرج. بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درک‌شده و ارتقاء مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر همدان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (4) :45-51

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-234-fa.html


1- کارشناس ارشد، مؤسسه آموزش عالی سلامت خاش، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران.
2- دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت و گروه بهداشت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران. ، Babak_moeini@umsha.ac.ir
3- استاد، مرکز تحقیقات اختلالات رفتاری و سوء مصرف مواد، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
4- دانشیار، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیر واگیر و گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
5- دانشیار، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
چکیده:   (1734 مشاهده)

سابقه و هدف: تحقیقات نشان داده است که 80 درصد موفقیت افراد مربوط به مهارت‏هایی است که به نوعی با هوش هیجانی در ارتباط می‏باشد؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مبنای تئوری حمایت اجتماعی در کاهش استرس درک‌شده و ارتقاء مهارت‏های ارتباطی دانش‏آموزان پسر دبیرستانی شهر همدان انجام شد.
مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای، 100 دانش‏آموز پسر دبیرستانی به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 50 نفر) تقسیم شده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه حمایت اجتماعی (Social Support Scales: SSS)، هوش هیجانی Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test، مهارت‏های ارتباطی  Communication Skills Inventory و پرسشنامه استرس درک‌شده  Perceived Stress Scale بود. برنامه مداخله‌ای شامل پنج جلسه‏ آموزشی جهت دانش‏آموزان و دو جلسه جهت والدین و مربیان بود که در مدت‌زمان یک ماه برای شرکت‌کنندگان گروه آزمون به مرحله اجرا درآمد و دو گروه آزمون و کنترل یک ماه و دو ماه پس از مداخله آموزشی مورد پیگیری قرار گرفتند. داده‏ها با نرم‌افزار 16 SPSS، آزمون‌های Chi-Square، T زوجی، T مستقل و آنالیز طرح اندازه‏های تکراری تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: بعد از اجرای برنامه مداخله‌ای، اختلاف معنی‏داری بین میانگین نمرات دانش‏آموزان در سازه‏های تئوری حمایت اجتماعی، هوش هیجانی، مهارت‏های ارتباطی و استرس درک‌شده بین گروه‌های آزمون و کنترل مشاهده گردید (0.05>P).
نتیجه‌گیری: یافته‏های این پژوهش نشان داد آموزش هوش هیجانی بر مبنای حمایت اجتماعی در کاهش استرس و بهبود مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان مؤثر بوده است؛ بنابراین استفاده از این چارچوب نظری برای طراحی و ارزیابی مداخلات آموزشی پیشنهاد می‌گردد.

متن کامل [PDF 493 kb]   (229 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb