دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1395 ) | جلد 3 شماره 3 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نشریات


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezabeigi-davarani E, Khanjani N, Falahi M, Daneshi S, Iranpour A. Breast Self-Examination and its Effective Factors Based on the Theory of Planned Behavior among Women in Kerman. J Educ Community Health. 2016; 3 (3) :1-8
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-242-fa.html
رضابیگی داورانی عصمت، خانجانی نرگس، فلاحی مصطفی، دانشی سلمان، ایرانپور عابدین. بررسی انجام خودآزمایی پستان و عوامل تاثیرگذار بر آن بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده در زنان شهر کرمان. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (3) :1-8

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-242-fa.html


استادیار مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، iranpourabedin89@gmail.com
چکیده:   (208 مشاهده)

سابقه و هدف: سرطان پستان شایع ترین نوع بدخیمی در زنان است که تشخیص به موقع آن در درمان موفقیت آمیز بیماری تاثیر بسزایی دارد. هدف از این مطالعه بررسی انجام خودآزمایی پستان و عوامل تاثیرگذار بر آن بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده در زنان شهر کرمان بود.

مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 300 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر کرمان انجام شد. روش نمونه گیری بصورت خوشه ای و در دسترس بود. ابزار اندازه گیری پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، متغیر آگاهی و سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده بود. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمونهای توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن، کای اسکوئر، رگرسیون لجستیک، تی مستقل و من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: میانگین سن نمونه ها 8.18±30.26  بود. 12.7 درصد زنان بطور ماهیانه و مرتب معاینه پستان را انجام می دادند. مهمترین علت عدم انجام خودآزمایی پستان فقدان مهارت در این زمینه گزارش شد. آگاهی مهمترین پیش بینی کننده انجام خودآزمایی پستان بود. بین گروهی که خودآزمایی انجام می دادند و گروهی که انجام نمی دادند در میانگین نمرات آگاهی (P<0.001)، نگرش (P<0.001)، کنترل رفتاری درک شده (P=0.010) و قصد رفتاری (P=0.011) اختلاف معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری: مداخلات آموزشی با بهره گیری از نظریه رفتار برنامه ریزی شده در جهت ارتقاء سطح آگاهی و توانمند سازی زنان در تشخیص و درمان به موقع سرطان پستان اجرا گردد.

     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb