دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 24-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Memarzadeh M, Khodabakhshi-koolaee A, Khatiban M. The Effect of Training the Nine Enneagram Personality Types on Spouse Selection Criteria and Marital Attitude of Single Girls. JECH. 2017; 3 (4) :24-30
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-244-fa.html
معمارزاده مرضیه، خدابخشی کولایی آناهیتا، خطیبان مهناز. اثربخشی آموزش مفاهیم انیگرام بر ملاک‌های همسرگزینی و نگرش نسبت به ازدواج دختران . مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (4) :24-30

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-244-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. ، anna_khodabakhshi@yahoo.com
3- دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (1120 مشاهده)

سابقه و هدف: بنیان و اساس اجتماع بر تشکیل خانواده بنا نهاده شده است. اما ازدواج یک مسئله‌ پیچیده و چالش‌برانگیز بوده که با توجه به عوامل مختلف از جمله نگرش به ازدواج می تواند موفق یا ناموفق باشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی انیگرام بر ملاک‌های همسرگزینی و نگرش نسبت به ازدواج دختران مجرد انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ دانش‌آموزان دختر مقطع سوم دبیرستان منطقه آموزشی 14 تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود. در این مطالعه به روش نمونه گیری خوشه چندمرحله ای 2 مدرسه از این منطقه انتخاب و در نهایت 30 نفر از دانش‌آموزان این مدارس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل جایگزین شدند. داده ها از طریق پرسشنامه های اولویت بخشی ملاک‌های همسرگزینی (PCSSI) و نگرش به ازدواج (MAS) جمع آوری گردید. گروه آزمون تحت آموزش 10 جلسه 90 دقیقه ای یکبار در هفته قرار گرفت. داده ها با استفاده از نسخه 22 نرم‌افزار SPSS و به روش کوواریانس تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین نمره نگرش کلی و نگرش بدبینانه به ازدواج و ملاک‌های کلی، فرآیندی و محتوایی همسرگزینی دو گروه آزمون و کنترل در پس آزمون تفاوت آماری معناداری ایجاد شده بود (0.05>P). اما بین نمرۀ نگرش آیده‌ال گرایانه دو گروه در پس‌آزمون تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج بدست آمده، آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی انیگرام برنگرش به ازدواج و ملاک‌های همسرگزینی دختران مؤثر می‌باشد.

متن کامل [PDF 461 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb