دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 1-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei-Alavijeh M, Kok G, Hidarnia A, Niknami S, Motlagh M I. My Family-Study, Early-Onset Substance use Prevention Program: An Application of Intervention Mapping Approach. JECH. 2017; 3 (4) :1-15
URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-249-fa.html
میرزایی علویجه مهدی، کُک خِریوُ، حیدرنیا علیرضا، نیک نامی شمس الدین، مطلق محمد اسماعیل. مطالعه خانواده من، برنامه پیشگیری‌کننده از شروع زودرس مصرف مواد: کاربرد رویکرد نقشه‌نگاری مداخله. مجله آموزش و سلامت جامعه. 1395; 3 (4) :1-15

URL: http://jech.umsha.ac.ir/article-1-249-fa.html


1- استادیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی و کار، دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب، دانشگاه ماستریخت، ماستریخت، هلند.
3- استاد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، hidarnia@modares.ac.ir
4- دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
5- استاد، گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (1200 مشاهده)

سابقه و هدف: با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته، مصرف مواد یکی از مسائل سلامت جامعه ایرانی است و علاوه بر افزایش شیوع، سن شروع مصرف نیز کاهش یافته و به اوایل نوجوانی و حتی کمتر رسیده است. هدف از این پژوهش، توسعه برنامه خانواده‌محور پیشگیری‌کننده از شروع زودرس مصرف مواد در کودکان (مطالعه خانواده من) با بهره‌گیری از رویکرد برنامه‌ریزی نقشه‌نگاری مداخله بود.
مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر پروتکل مطالعه‌ای است که در آن رویکرد نقشه‌نگاری مداخله به ‌عنوان چارچوب برنامه‌ریزی برای توسعه برنامه مطالعه خانواده من استفاده شد. در این مطالعه شش گام نقشه‌نگاری مداخله تکمیل گردید. اساس نیازسنجی مصاحبه با متخصصان و بررسی ادبیات مرتبط بود. در گام دوم از تقاطع اهداف عملکردی و تعیین‌کننده‌های مرتبط در ماتریکس‌ها، اهداف تغییر نگارش شدند. در ادامه، پس از طراحی برنامه و برنامه‌ریزی پیاده‌سازی مداخله، طرح ارزشیابی برنامه تکمیل گردید.
یافته‌ها: استفاده از رویکرد نقشه‌نگاری مداخله ما را در توسعه یک برنامه نظامند، نظریه و شواهدمحور، همچنین مشخص ساختن پیامدها، اهداف عملکردی و تغییر، تعیین‌کننده‌ها، روش‌های تغییر نظری و کاربردهای عملی، برنامه مداخله، انتشار و ارزشیابی گام به گام راهنمایی و کمک کرد.
نتیجه‌گیری: نقشه‌نگاری مداخله یک رویکرد نظامند، نظریه و شواهد محور به ‌منظور توسعه برنامه ارتقاء سلامت با کیفیت ادامه‌دار را فراهم می‌کند.
 

متن کامل [PDF 1296 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آموزش و سلامت جامعه می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | J Educ Community Health

Designed & Developed by : Yektaweb